Klanten blijven voorzichtig na Oracle/PeopleSoft-fusie. De voortschrijdende consolidatie in de markt van bedrijfssoftware creëert onzekerheid bij heel wat klanten en leidt tot het uitstellen van implementaties en van software-investeringen. Dat zegt marktonderzoeker IDC.
Volgens IDC drijft die onzekerheid de klanten van bedrijfstoepassingen van bijvoorbeeld SAP, PeopleSoft en Oracle steeds vaker naar systeemintegratoren om hen bij te staan bij hun mogelijke software-invsteringen. Systeemintegratoren zullen een sleutelrol spelen in het adviseren van klanten over de toekomst van hun bedrijfstoepassingen. Ze creëren daardoor een product-roadmap en ze kunnen de behoeften van de klanten verdedigen en doorgeven aan de onafhankelijke softwareleveranciers (isv's), zo voorspelt IDC.
Volgens de marktanalist zullen systeemintegratoren en isv's zowel concurrenten als bondgenoten blijven om omzet te creëren en groei mogelijk te maken voor Oracle-, PeopleSoft- en SAP-technologie. Maar volgens IDC blijft het zoeken naar een evenwicht tussen bondgenootschap en concurrentiestrijd wel een uitdaging in het steeds veranderende softwarelandschap.
“Klanten doen steeds een beroep op de systeemintegratoren als adviesverlener ten opzichte van isv’s”, zegt Stephanie Torto van IDC.
“Wij raden systeemintegratoren aan om hun sterke relatie met isv's uit te buiten en in te spelen op de onzekerheid van de klanten door de rol van adviseur te spelen.”
Uit het onderzoek van IDC blijkt dat SAP van alle bedrijfssoftwareleverancers de meeste ondersteuning heeft van externe adviesverleners en van systeemintegratoren. Oracle staat wat dat betreft op de tweede, en PeopleSoft op de derde plaats. IBM Global Services en Accenture zijn de belangrijkste systeemintegratoren, zowel wereldwijd als in de Verenigde Staten. Capgemini doet het erg goed op wereldwijd niveau, terwijl Deloitte vooral sterk staat in de VS.