Directievoorzitter Michel Tilmant van de ING Groep laat onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden tot uitbesteding bij de divisie Operations/IT. De vakbonden hebben in een open brief hierover hun zorgen geuit. Zij zijn ontevreden over Tilmants antwoord aan de medewerkers.
De directie heeft vorige maand aan de centrale ondernemingsraad laten weten dat er een onderzoek loopt naar de mogelijkheden tot uitbesteding bij de afdelingen IT en Operationeel (wereldwijd circa 23.000 medewerkers). Volgens het bank- en verzekeringsconcern is dit nodig uit oogpunt van de continuïteit op de lange termijn. In een brief aan het personeel in Nederland en België schrijft Tilmant dat ING, om blijvend te kunnen concurreren, voortdurend moet kijken naar kostenbeheersing. (Out)sourcing is in zijn ogen een van de mogelijkheden hiervoor. Hij wijst erop dat concurrenten ook naar uitbesteding kijken. Tilmant heeft aan verschillende bedrijfsonderdelen, waaronder de it-divisie, gevraagd om te bepalen of en voor welke activiteiten uitbesteding zinvol is.
Tilmant stuurde de brief aan de medewerkers naar aanleiding van de open brief die de gezamenlijke vakbonden in Nederland en België naar hem hadden gestuurd. Daarin uiten zij hun ongenoegen over de onduidelijkheid en onrust die onder het personeel is onstaan over de eventuele uitbestedingsplannen. Ook vrezen ze banenreducties. De bonden wijzen erop dat er bij de bank sinds een aantal jaren reeds talloze reorganisaties lopen. Zij vinden dat deze herstructureringen een eerlijke kans moeten krijgen om hun effectiviteit te bewijzen. Pas daarna zouden er eventueel nieuwe besparingsoperaties kunnen worden opgestart, met daarbij de aantekening dat de resultaten van ING uitstekend zijn.
Vakbond De Unie noemt de reactie van Tilmant mager en vrijblijvend. Unie-bestuurder Robert Schuurman vindt bovendien dat de ING-topman zich volstrekt ongeloofwaardig maakt, omdat hij in zijn brief verwijst naar het reeds gevoerde overleg met sociale partners en het betrokken personeel. Volgens Schuurman is dit nonsens. Hij bestempelt de handelswijze van de bankverzekeraar als een solo-actie. De vakbondsbestuurder wil dat de bonden expliciet betrokken worden bij de onderzoeks- en besluitfase, voordat ze voor een voldongen feit komen te staan. Verder maakt Schuurman zich druk om de positie van 120 it-werknemers van de Postbank in Leeuwarden die een reorganisatie boven hun hoofd hadden hangen. Dit plan blijkt inmiddels teruggetrokken en wordt nu in een Europese context bekeken. Dat betekent dat die werknemers nog maanden in onzekerheid verkeren, aldus Schuurman.
Zijn Belgische collega Stefaan de Cock van vakbond LBC-NVK toont zich tevreden over de snelle reactie van Tilmant, maar is verontrust over het aangekondigde onderzoek naar uitbesteding. Hij wil volledig geïnformeerd worden. “Wij krijgen de informatie nu in een soort salamitactiek aangereikt, in plakjes, zonder overzicht. Dat moet ophouden. Wij willen het hele plaatje.”
Grootschalige uitbesteding gold tot voor kort als taboe bij de ING. De bank dacht de modernisering van de automatisering te kunnen uitvoeren via een grootscheepse sanering en centralisatie. Deze ’Operatie Centralisatie’ loopt eind dit jaar af. Erik Dralans, de Belgische directeur Operations/IT van ING Europa, zei eind 2002 in een interview met Computable nog dat het concern niet zoals ABN Amro zijn ict de deur uit zou doen. “Zoiets is een bedrijfspolitieke beslissing”, zie hij toen. “Voor een bank zijn it-operaties zo kritisch dat we de controle niet in handen van derden willen leggen. Bovendien is onze it-club groot genoeg om zelf de datacenters te runnen, met eventuele hulp van externen onder eigen regie.” Ook benadrukte Dralans toentertijd dat grootschalig uitbesteden inclusief medewerkers niet bij de bedrijfscultuur past. ING gaat volgens hem voorzichtig om met zijn personeel. Wel heeft de bank ervaring met selectieve uitbesteding en offshoring. Zo verstrekt de bankverzekeraar regelmatig ontwikkelopdrachten aan Indiase firma’s als Tata, NIIT en Infosys.
Hoezo outsourcen? Softwareontwikkeling binnen Nederland kan veel goedkoper en is beter voor onze eigen economie.
Echt merkwaardig is het niet te noemen dat vele bedrijven zich richten op outsourcing.
Alle IT hoofden bij grotere bedrijven zijn bang voor het verliezen van hun baan, dus als het verschijnsel “outsourcing” in de mode is, volgt het leeuwendeel de polonaise. Als het achteraf onzinnig blijkt, deed iedereen het en kan het visieloze IT-hoofd rustig op zijn plekje blijven zitten.
Echter er zijn sommige ict’ers die hun nek durven uitsteken. Een daarvan werkte ook bij ING. Hij deed oprecht een uitspraak bij een interview met Automatisering Gids d.d. 10-09-2004. Hij meldde: “Automatiseren met … is de helft goedkoper dan Java-code uit India”
Outsourcen is niet altijd noodzakelijk.
IBM Nederland N.V. heeft een vergelijkbare ervaring met ontwikkeltools. Zij realiseerde voor DeltaLloyd een applicatie in 2 weken tijd, waar men 3 maanden geprognotiseerd had, gebaseerd op WebSphere.
Maar IBM verkoopt liever 3 maanden consultancy dan 2 weken, dus zal IBM niet 1,2,3 op zo’n tool overstappen en zolang de grote jongens het niet doen zullen de “volgelingen van de polonaise” het ook wel niet doen en zal er nog veel IT-leed veroorzaakt worden in ons kleine Nederland.
Zie mijn eerdere reactie op het bericht van “Gebrekkige aansturing is knelpunt bij uitbesteding”, van toepassing op alle artikelen aangaande outsourcing
Is outsourcing het “heilige” woord hierin. Uit eigen ervaring weet ik dat de totale ICT kosten niet verlagen en dat vooral de eigen ICT kennis het bedrijf uit loopt. De slagvaardigheid van je bedrijf gaat enorm achteruit. Bedrijfsprocessen worden niet begrepen door de outsourcings partij.
Bedenk goed van te voren welke voorwaarde je stelt en hoe je het wil inrichten. De outsourcings kosten per maand zijn vaak wel helder maar de verborgen kosten zijn enorm waardoor de total ICT kosten alleen maar toenemen.
Een outsourcingspartij is vaak een beurs genoteerd bedrijf die als belangrijkste doelstelling hebben om de waarde per aandeel zo hoog mogelijk te houden. Dit bereik je onder andere door met zo min mogelijk resources, kennis en kunde een outsourcings contract te beheren.