De volgende generatie Windows, codenaam Longhorn, bevat een nieuw documentformaat, Metro, dat controle biedt over afdrukken en wijzigen. Dit onthulde Microsoft deze week op zijn WinHEC-conferentie in Seattle. Deze tegenhanger van Adobe's PDF werpt meer licht op de recente overname van Macromedia door dit bedrijf.
Adobe kocht concurrent Macromedia deze maand voor 3,4 miljard dollar. De voornaamste reden voor de overname was volgens eigen zeggen de grafische webtechnologie van Macromedia, vooral Flash. Dit hield ook de belofte in van integratie met Adobe’s traditionelere grafische applicaties. Een enkele analist sprak van een preventieve overname; Microsoft zou mogelijk ook interesse hebben gehad in Macromedia.
Microsoft opent nu met Metro de aanval op een belangrijke pijler van Adobe. PDF (Portable Document Format) staat centraal in de strategie en het productportfolio van laatstgenoemde. Metro is een ‘fixed format’ voor documenten. Deze op XML gebaseerde technologie biedt garanties voor weergave en afdrukken, ongeacht het client-apparaat of de printer. Daarnaast tilt Metro wysiwyg-afdrukken (what you see is what you get) een niveau hoger door ook elementen als glans, weerkaatsing en doorschijnendheid correct af te drukken.
Microsoft geeft de specificaties voor Metro nu vrij zonder daar royalty’s voor te rekenen. De gedachte daarachter is dat printerfabrikanten hun apparatuur kunnen voorzien van een vertaler die client-computers ontlast van de verwerking, waaronder eventuele conversie vanwege schermomvang en de vastgelegde documenteigenschappen. Microsoft demonstreerde Metro op een prototype Fuji-Xerox-printer. Zonder hardwaresteun werkt de PDF-tegenhanger ook; de ‘driver’ op de pc knapt de verwerking dan op.
De integratie in het marktdominante Windows zal waarschijnlijk hetzelfde effect hebben als de toenmalige integratie van browser Internet Explorer. Browser-pionier en marktleider Netscape heeft daar veel last van ondervonden. Metro komt in Longhorn, dat eind volgend jaar op de markt verschijnt. Dit geeft Adobe nog wat lucht.
Dan trekken wij Nelie Smit-Croes uit de kast en die gaat Bill dwingen
een Longhorn op de markt te brengen zonder Metro