Microsoft doet een stap terug in zijn inspanningen om de interesse voor Tablet pc's aan te wakkeren. Dit vertelde Bill Mitchell, verantwoordelijk voor Windows client business, op WinHEC in Seattle.
“De eerste Tablet-modellen waren een eervolle poging om de uiteindelijke doelstelling erg snel te bereiken. Maar het is, zoals met elke nieuwe technologie, erg moeilijk om de klanten ook naar dat eindpunt te brengen. We nemen dus een stap terug”, aldus Mitchell.
Microsoft lanceerde de Tablet PC in 2001. Maar vorig jaar waren de penbestuurde computertjes goed voor slechts 1,3 procent van de notebook-verkoop, zo blijkt uit onderzoeksgegevens van IDC. Mitchell legde uit dat Microsoft het toestelletje heeft ontwikkeld in een poging om een uiterst draagbare computer te creëren die iedereen met zich kan meenemen. De onderneming wil tegen 2008 100 miljoen draagbare pc's op de markt hebben.
Om de aantrekkingskracht van de Tablet PC te vergroten, onthulde Microsoft eerder deze maand een Experience Pack met toepassing die specifiek bestemd zijn voor het gebruik van de digitale inkt-mogelijkheid van het toestelletje. Het pakket bevat een dagelijks kruiswoordraadsel, een tekentool en software waardoor de gebruiker mediabestanden kan uitwisselen tussen een desktop pc en een Tablet pc.
Mitchell geeft toe dat hij geïnspireerd werd door de groei van de mobiele telefoon. “Klanten halen niet het maximum uit hun draagbare pc's, terwijl ze dat wel kunnen met mobiele telefoons. Waarom is dat zo? Pc's zijn immers een stuk veelzijdiger”, zegt hij.
Pc-producenten moeten nieuwe ontwerpen ontwikkelen, de levensduur van de batterij verlengen en gebruikers instant toegang bieden tot informatie, vindt Mitchell. “Het doel is om veel dichter aan te sluiten bij het gebruiksnut van de mobiele telefoon”, zegt hij.