In een PCM (Personal Computer Magazine) uit 1987, dus nu een jaar of 18 terug, lees ik dat Joseph Weizenbaum zegt ‘computerkennis is onzin’. Weizenbaum was de uitvinder van Eliza, het computerprogramma waarmee je kon onderzoeken wat je wel of niet van kunstmatige intelligentie kon verwachten.
In het artikel ‘Effect computers in onderwijs onzichtbaar’ (Computable van 8 april 2005, pagina 27) wordt wederom vermeld dat een onderzoek heeft uitgewezen dat de computer in de klas de resultaten van het onderwijs geen steek omhoog helpt. Natuurlijk springen er weer critici op die zeggen dat er andere onderzoeken zijn of dat de resultaten verkeerd geïnterpreteerd worden. Lariekoek!
Laat het duidelijk zijn: of er nu één pc op dertig leerlingen, of één pc op acht leerlingen in scholen wordt neergezet, het wordt nooit wat. Onderwijs – en hierbij sluit ik me weer aan bij Weizenbaum, dan is de cirkel mooi rond – moet ervoor zorgen dat kinderen hun moedertaal perfect leren lezen, schrijven en spreken. Wat rekenvaardigheid (hoofdrekenen? Wat is dat?) is ook nooit weg.
Informatica, in de informatiemaatschappij bijblijven, heeft niets te maken met al of niet een pc op ieder schoolbankje (wat meneer Gates natuurlijk graag zou willen). Laten we niet voor een tweede keer in die fout trappen! Waar is het kind dat zelf een oorspronkelijk, niet van Internet gejat, werkstuk produceert?
drs. ing. D.J.C. Braggaar RI