Beheersoftwarefabrikant BMC reorganiseert de verkoopafdeling in Schiphol-Rijk. Hoeveel arbeidsplaatsen op de tocht staan, wil het bedrijf nog niet meedelen. “Het is niet heel erg dramatisch, maar we zijn wel met een aantal medewerkers in gesprek.”
Het bedrijf uit Houston, Texas, maakte vorige week bekend wereldwijd ruim achthonderd medewerkers te ontslaan, als maatregel tegen teruglopende inkomsten. Het bedrijf maakte die tegelijk met een winstwaarschuwing bekend. In plaats van een kwartaalomzet van ruim 410 miljoen dollar, verwacht het bedrijf nu tussen de 388 en 400 miljoen dollar aan omzet.
Samenvoeging
“In de VS zijn die ontslagen binnen een week geregeld, maar hier kost dat wat meer tijd”, reageert de Nederlandse marketing-manager Hans Dil. In Nederland telt BMC 170 medewerkers, waarvan de meesten bij het Europese hoofdkantoor. Dat dienstencentrum valt buiten de reorganisatieplannen, aldus Dil. Volgens hem verdwijnen er voornamelijk arbeidsplaatsen bij de Nederlandse verkooppoot.
Naast de ontslagen, worden als besparingsmaatregel ook enkele kleine landenorganisaties samengevoegd, zoals in België en Nederland. De Nederlandse landendirecteur Hans Middelburg wordt baas over beide landenorganisaties.
Zijn Belgische collega Filip De Rijcke vertrok vorige week bij BMC, volgens het Belgische it-vakblad Datanews omdat hij de noodzaak voor de fusie niet zag. “Ik begrijp dat je begint te snijden in de organisatie als de prestaties achterblijven, maar nu leek het me wat voorbarig.” De Rijcke ziet weinig brood in de fusie, aldus Datanews. “Het blijven toch twee verschillende culturen, wat men in de Verenigde Staten ook moge denken.”
Beide landenorganisaties boeken volgens Dil aardige resultaten. “De reorganisatie dient vooral om de organisatie om te buigen. We moeten ons gaan richten op ict-diensten en zaken als identity-management. Net als bij de concurrentie lopen onze traditionele mainframeoplossingen gewoon niet zo goed meer.”