De markt voor ict-dienstverlening verbetert voor het eerst in vier jaar aanzienlijk. Dit blijkt uit de zeventiende ICT Barometer van Ernst & Young. De helft van de ondervraagde organisaties zegt daarentegen wel dat ict-projecten na afronding niet succesvol zijn.
De verwachte bestedingen aan externe ict-dienstverlening nemen voor het eerst in vier jaar toe. Van alle ondervraagde bedrijven en instellingen verwacht 33 procent een toename, terwijl 17 procent een afname verwacht. De helft van de ondervraagden ziet geen verandering in de bestedingen.
Deze positieve resultaten liggen in lijn met de eerder geconstateerde toegenomen vraag naar externe ict’ers. Volgens Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership, begint de ict-motor nu pas echt op gang te komen. “Sinds 2001 zijn meer afnemers van ict voor het eerst optimistisch over de groeiverwachting van dienstverlening. De voorzichtige trend in de afgelopen drie maanden – van krimp naar een lichte groei – is in april op spectaculaire wijze verder omgebogen naar daadwerkelijke groei. Er is duidelijk sprake van een hockeystickeffect.’
De ICT Barometer maakt deel uit van de Ernst & Young Leadership programma’s en is uitgevoerd door Interview-NSS onder 601 directeuren/managers en professionals.
Het onderzoek laat meer voorbeelden zien van een aantrekkende ICT markt in Nederland:
- Verwachte toename in het ICT-budget
- Het aantal externe ICT’ers neemt toe
- Bestedingen aan software nemen toe
- Meer bestedingen aan externe ICT-services
Ten aanzien van de ICT-bestedingen verwacht 37 procent van de ondervraagden dat het ICT-budget in 2005 groeit. Zowel het MKB als het grootbedrijf zijn verantwoordelijk voor deze groeicijfers.
Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals die recentelijk een nieuw CRM-systeem (geautomatiseerd klantensysteem) hebben ingevoerd, is driekwart niet tevreden. Als reden draagt 41 procent aan dat de toepassing niet (geheel) voldoet aan de verwachtingen. Ongeveer een kwart van de ondervraagden vindt dat de toepassing niet werkt door technische problemen en 24 procent geeft aan dat het project uitgelopen is. Volgens Verschuur blijkt uit het onderzoek dat aanbieders van ICT-systemen hun dienstverlening en producten nog steeds niet op orde hebben. ’Het feit dat de helft van de ondervraagden aangeeft dat de gerealiseerde ICT-projecten in hun organisatie in de afgelopen periode niet succesvol zijn, baart mij zorgen. Het verwachtingspatroon van klanten komt te vaak niet overeen. Dienstverleners moeten de projectverwachting nog beter formuleren en communiceren’, aldus Verschuur.
De rapporten met de onderzoeksresultaten over Conjunctuur, Bestedingen en ICT-projecten kunt u downloaden via http://www.trends-in-ict.nl.