Na de plotselinge ceo-wissel bij Siebel kreeg nieuwkomer George Shaheen tijdens de gebruikersconferentie in Barcelona een uitgelezen kans om Europa warm te maken voor het ‘nieuwe’ Siebel. Deze kans heeft hij deels gegrepen.
De timing kon moeilijk beter: net voor de Europese Siebel User Week werd de vorige ceo, Michael Lawrie, de laan uitgestuurd en kwam Shaheen, al jarenlang lid van de raad van bestuur, aan het roer. Hij kreeg dus meteen de gelegenheid zich voor te stellen aan bijna tweeduizend klanten en partners.
Na zijn optreden waren de meningen verdeeld. Sommigen waren gecharmeerd door Shaheens voornemen om de klant centraal te stellen in de strategie, anderen vroegen zich af waarom uitgerekend een crm-softwarebedrijf (customer relation management) hier nu pas mee komt.
Geen tussenpaus
Shaheen weigerde zijn voorganger zwart te maken tijdens zijn openingstoespraak. Ook op de persconferentie achteraf bleef hij diplomatiek. Verder dan enkele voorzichtige uitspraken als “je moet weten waar je naartoe wilt om te weten of je goed bezig bent” en “je moet de verwachtingen van de aandeelhouders blijven vervullen” kwam hij niet. Hij liet overigens weten dat ook de kosten van Siebel onder de loep worden genomen en “gerichte” ontslagen niet zijn uitgesloten.
Shaheen doet zijn best om niet te worden ervaren als een tussenpaus die het bedrijf op koers moet leggen wat betreft de kwartaalresultaten en vervolgens wijkt voor iemand die de organisatie op langere termijn kan leiden. “Toen Tom Siebel mij de ceo-post toevertrouwde, zei hij expliciet: ‘pak aan, dit is nu jouw bedrijf’. Ik ben van plan om het ook zo te leiden.”
Meer indruk maakte hij met zijn openlijke verontschuldiging vanwege de langdurige onderschatting van Salesforce.com. “We moeten ons schamen”, zei hij onomwonden. “We hebben een concurrent op onze markt laten komen en dat had niet gehoeven. We slaan echter dubbel zo hard terug, daar kan iedereen van op aan.” Hij liet er geen twijfel over bestaan: voortaan neemt zijn bedrijf de mkb-markt serieus. “Dit segment wordt een essentieel deel van ons toekomstige succes.”
Misschien is dit een goede bestemming voor de kasreserve van ruim twee miljard dollar die Siebel heeft. Veel aandeelhouders begrijpen niet waarom het bedrijf dit bedrag niet investeerde, maar intussen wel het aandeel in waarde liet dalen. Shaheen vertelde dat dit geld zou worden aangewend voor extra onderzoek en ontwikkeling of een nieuwe overname, maar liet geen details los.