In alle aandacht die het onderwerp ip-telefonie de laatste tijd krijgt, raken de voetangels en klemmen die bedrijven tegenkomen bij een overstap ondergesneeuwd. Dit maakt de kanttekeningen die Jan Dietz van TNO Informatie en Communicatietechnologie eerder in dit nummer bij VoIP plaatst uiterst waardevol. Nu de meeste aanbieders hun producten en diensten voor de bedrijvenmarkt klaar hebben, is er hen veel aan gelegen om zoveel mogelijk afnemers naar deze infrastructuur over te zetten.
Bedrijven moeten alleen goed beseffen dat deze vernieuwing grote gevolgen voor hen kan hebben. Ga niet blind af op wat de aanbieders op dit moment zeggen en beloven. Neem alleen al de beveiligingsissues die rond ip-telefonie spelen. Net als bij andere netwerktoepassingen, zoals mail en surfen, zullen poorten in het netwerk bij telefoongesprekken op zijn minst aanspreekbaar moeten zijn voor inkomende en uitgaande gesprekken. De firewall krijgt met de integratie van spraak in datanetwerken de taak erbij om op een verantwoorde manier toezicht te houden op deze nieuwe communicatiepoorten. Hackers zullen de mazen opzoeken die deze nieuwe toegangspoorten tot netwerken hen bieden. Datzelfde geldt waarschijnlijk voor het spamgilde dat nu al natte dromen krijgt van alle voicemail-boxen die het straks in de VoIP-wereld kan volstoppen.
Ook de gesprekskwaliteit blijft een punt van belang. Aanbieders zullen in hun overstap naar een volledige ip-infrastructuur besparingen opzoeken die mogelijk een impact hebben op de gesprekskwaliteit. Het maakt nogal een verschil of bij het doorzetten van alle spraakpakketjes naar hun juiste bestemming in een ip-telefonienetwerk twee of twaalf knooppunten aangedaan worden. Het verdient aanbeveling om bij aanbieders aan te dringen op monitoring op de kwaliteit van hun netwerk. Dit is al heel gebruikelijk bij andere applicaties die in samenwerking met telecomaanbieders in langeafstandsnetwerken hun werk doen.