De Belgisch-Nederlandse digitale-kaartenmaker Tele Atlas heeft een moeilijke periode achter de rug. De gestaag groeiende populariteit van gps voor pda’s en gsm’s moet het bedrijf volgend jaar weer in de zwarte cijfers duwen.
Het gedaalde verlies (van 85,7 naar 2,1 miljoen euro) en de omzetgroei (van 86 naar bijna 128 miljoen euro) in 2004 tegenover 2003 waren al goeddeels te danken aan de doorbraak van navigatiesoftware voor pda’s en gsm’s, de zogeheten ‘persoonlijke navigatie’, en dat zal de eerstvolgende jaren niet veranderen, aldus Laurent De Hauwere, vice-president marketing van Tele Atlas: “De markt voor persoonlijke navigatiesoftware is nog steeds goed voor een groei van twee- à driehonderd procent, terwijl de traditionele navigatiesoftware een veel bescheidener groei kent van ongeveer vijftien procent per jaar.” In deze markt heeft Tele Atlas een aantal goede bondgenoten verworven met onder meer Tom Tom, Navman en Navigon, samen goed voor zeventig procent van deze markt, aldus Tele Atlas.
Ook geografische expansie is noodzakelijk om een gezonde groei te blijven voorleggen. In het geval van kaartenmakers betekent dit uiteraard ook dat er nieuwe regio’s in kaart moeten worden gebracht. “Vaak kunnen we ook niet anders, want steeds meer klanten vragen naar een bijna wereldwijde dekking met onze kaarten”, verklaart De Hauwere. Daarom zag Tele Atlas zich vorig jaar genoodzaakt tot een grote overname in de Verenigde Staten: het kocht GDT (Geographical Data Technology) voor een bedrag van 100 miljoen dollar, ook al is de markt voor navigatiesystemen in de VS lang niet zo aantrekkelijk als in Europa. In de VS zijn slechts 1,5 à 2 miljoen systemen verkocht, tegenover 9 à 10 miljoen in Europa.
Mobile mapping
Andere regio’s worden ofwel door eigen onderzoek ofwel door partnerships aan het portfolio toegevoegd. Zo werd tijdens Cebit een samenwerking met een Russisch bedrijf aangekondigd die het maken van digitale kaarten voor dit land aanzienlijk moet versnellen. Ook in Latijns-Amerika en Azië wordt Tele Atlas steeds actiever. Alleen Japan blijft buiten hun vizier, enerzijds omdat de lokale spelers te sterk zijn verankerd, anderzijds omdat de markt er zeer specifiek is, met bijvoorbeeld 3D weergave en zoekmogelijkheid op telefoonnummer.
Het zelf in kaart brengen gebeurt nu ook veel sneller dan vroeger dankzij een systeem van ‘mobile mapping’, waarbij auto’s met digitale camera’s worden gebruikt die straatbeelden filmen, zodat gegevens over een bepaalde straat kunnen worden hergebruikt en dezelfde straat per opdracht niet opnieuw hoeft te worden bezocht, zoals dat vroeger gebeurde.