Ondernemingen die rfid-systemen met draadloze labels willen aanleggen moeten dat strategisch plannen en systemen bouwen die uitgebreid kunnen worden. Dat concludeert een nieuwe studie van marktanalist IDC, getiteld ‘Planning for Proliferation: The impact of rfid on the network’.
Het onderzoek van Duncan Brown, directeur Consulting van IDC UK, en senior analist Evelien Wiggers, waarschuwt dat pogingen om rfid-netwerkontwerpen na de implementatie aan te passen, ingewikkeld en kostbaar zijn. “De voornaamste aanbeveling uit het onderzoek is rfid niet tactisch te implementeren”, zegt Phil Dean, manager Advanced Technologies bij Cisco voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. “Niet eerst een pilot draaien en die dan verder optuigen. Het beste is om dit strategisch te doen, zodat het niet louter om netwerkplanning gaat. Je moet de lagen van de business-processen zeker bij de overweging betrekken”, voegt hij er aan toe.
IDC wijst er ook op dat rfid de vraag naar bandbreedte zal opjagen en van invloed zal zijn op de netwerkarchitectuur en het beheer van apparatuur en dataopslag, het genereren van events op applicatieniveau, de routing en de beveiliging. Het rapport zegt: “Rfid is een onvermijdelijk fenomeen; organisaties moeten de impact daarvan op hun netwerken in een vroeg stadium onderkennen en inschatten, teneinde het maximum te halen uit de substantiële voordelen naarmate de technologie volwassen wordt.”
IDC raadt organisaties dringend aan zich af te vragen of ze rfid kunnen implementeren en tegelijkertijd de prestaties van het netwerk op hetzelfde niveau kunnen houden voor andere business-kritische functies als de afhandeling van transacties en technologieën als Voice over IP (VoIP), die ook zorgvuldige planning behoeven.
IDC heeft de volgende drie hoofdfactoren aangeduid die de grootte van rfid-implementaties en hun impact beïnvloeden:
- de complexiteit van de zakelijke doelstellingen
- de mate van integratie van het rfid-systeem en de externe partners in de aanbodketen
- hoever de rfid-tracking zich uitstrekt
Voor de door Cisco gesponsorde studie heeft IDC voorlopers in het gebruik van rfid-technologie geïnterviewd. Daarbij bevond zich het wereldwijd opererende logistieke bedrijf CHEP, de pakkettransporteur DHL, een grote warenhuisketen (House of Frazer), een grote detailhandelsketen met winkels in Groot-Brittannië en Ierland en Metro, de op twee na grootste detailhandels- en groothandelsgroep ter wereld.
Vertaling: René Rippen
Dave Bailey