Door diverse beperkingen in bedrijfs- en openbare datanetwerken is een smetteloze overgang van traditionele- naar ip-telefonie op dit moment lastig. Bedrijven doen er goed aan deze restricties bij voip (voice over ip) uit te zoeken alvorens een overstap te wagen.
Kwaliteit Om de kwaliteit van spraakverbindingen te testen heeft TNO Informatie en Communicatietechnologie in zijn testlab een replica van een menselijk hoofd dat geautomatiseerd en objectief de kwaliteit van voip-verbindingen meet. Naast de verbindingen zelf test het onderzoeksbureau ook in opdracht van aanbieders de werking van nieuwe voip-systemen. Verder heeft de organisatie de samenwerking van apparatuur van verschillende fabrikanten in een voip-netwerk onderzocht. |
Een ander belangrijk punt is de beveiliging van ip-telefonie. “Met een computer gemaakte onzinberichten zullen ook in de voicemail terechtkomen. Dat moet je niet onderschatten”, meent Dietz. Daarnaast moeten in de firewall-poorten openstaan om spraakverbindingen en de bijbehorende signalering door te laten. Dit is een mogelijke bres in de muur om het bedrijfsnetwerk heen.
Vertraging
Vertraging in de spraakverbinding is volgens Dietz ook nog steeds een heikel punt bij voip. Telefoongesprekken die vanaf een bedrijfsnet via internet doorgesluisd worden naar een andere bestemming komen bijvoorbeeld onderweg meerdere schakelpunten tegen. “Als je spraak verpakt in datapakketjes, is een vertraging van 150 milliseconde algemeen geaccepteerd als een harde limiet voor een acceptabele kwaliteit van de telefoonverbinding. Bij gekoppelde netwerken is dat alleen een optelsom: eerst wat vertraging in het lokale netwerk, vervolgens nog wat in de lange afstandsverbinding en tot slot wat bij het netwerk van het doeladres. Er zijn nog onvoldoende middelen om die optelsom binnen de perken te houden”, aldus Dietz. Een mogelijkheid om dit euvel te ondervangen is ‘overdimensionering’, waarbij je de verbindingen in dit netwerk veel zwaarder maakt dan strikt gezien nodig is.
Een ander aandachtspunt heeft met de voorzieningen in ip-telefoniesystemen te maken. Een flink aantal van de bestaande voorzieningen die in de traditionele telefoniecentrales gemeengoed zijn, zijn nog niet in de voip-wereld gerealiseerd. Als voorbeeld noemt Dietz het automatisch terugbellen bij een bezette lijn. Bij ip-telefonie is dat lastig, onder andere door de adresseringsproblematiek. Hij verwacht dat door deze beperkingen traditionele telefoniesystemen en ip-telefonie een tijdlang naast elkaar gebruikt zullen worden.