Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Ad Scheepbouwer als Joris Driepinter? Waarom gebruiken we niet vaker pdf-bestanden?
Ad Scheepbouwer als Joris Driepinter?
… alles beter dan Ad Triple Play. Tot de hardwarerelikwieën uit de dolle dwaze internetjaren hoort ‘het opzetkastje’. Deze settop box heeft eigenlijk alleen school gemaakt als decoder. Van de integratie tussen internet en tv en van de daaraan gekoppelde interactieve diensten is bitter weinig terecht gekomen. Honderden miljoenen zijn er in het zwarte gat van de web-tv en de kabelaars verdwenen. Maar toch. Intussen dient zich alsnog de integratie van tv, internet en telefonie aan. 2005 lijkt het jaar te worden van de zogeheten ’triple play’. Hoewel kabelaars als UPC en Casema al enkele jaren tv, internet en telefonie aanbieden, lijkt het 3-in-1 concept nu op grote schaal aan de man te worden gebracht. Dat komt omdat nieuwe technologieën ook telecombedrijven en internetaanbieders de mogelijkheid geven diensten aan hun aanbod toe te voegen.
Telecombedrijf Versatel start in augustus met een op adsl2+ gebaseerd 3-in-1 pakket. Voor veertig euro krijgt de klant een supersnelle internetverbinding van 20 megabit en betaaltelevisie waaronder alle wedstrijden van de eredivisie. Later komt daar ook webtelefonie bij. Ook KPN draait warm met een goedkoop 3-in-1 aanbod inclusief draadloze tv via Digitenne. Diezelfde aanpak volgt sinds deze week ook prijsbreker Scarlet. Maar dat zijn vingeroefeningen. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om via één breedbandverbinding televisie, internet en telefonie aan te bieden.
Of de consument op grote schaal warm loopt voor zo’n aanbod is de bange vraag die de hele industrie op dit moment bezig houdt. Het gaat niet alleen om de kosten. De ervaring in de energiemarkt leert dat weinig consumenten risico willen lopen voor een beperkt prijsvoordeel.
Volgens mij is het breekijzer voor deze markt webtelefonie (Voice-over-IP). Dat biedt niet alleen de mogelijkheid tot forse prijsreducties, maar ook tot aardige noviteiten. Zoals thuis met je mobieltje en de Bluetooth-verbinding gratis via internet bellen.
Amerikaanse kabelaanbieders hebben in korte tijd al honderdduizenden abonnees geworven voor deze nieuwe goedkope vorm van telefonie. Die mogelijkheid hebben ook de Nederlandse kabelaars. KPN blijkt verstandig genoeg dit niet lijdzaam af te wachten. Een dezer weken maakt de vaderlandse telefoonmaatschappij zelf zijn VoIP-plannen bekend. Natuurlijk beconcurreert het bedrijf vooral zichzelf daarmee, maar er is geen alternatief. Versatel heeft de vaderlandse voetbalcompetitie, maar webtelefonie lijkt me minstens zo’n kansrijke eerste stap op weg naar een volledig pakket aan multimediadiensten. Het multimediamodem dat beide bedrijven gaan verspreiden zou het allemaal al ondersteunen: telefonie, digitale televisie, online computerspellen en video-op-aanvraag. Nog altijd een kastje, maar niet meer op de tv en met een geheel andere inhoud.
Waarom gebruiken we niet vaker pdf-bestanden?
… omdat het bij Adobe en niet bij Microsoft vandaan komt. Het portable document format van Adobe is een geweldige vinding. Een document verpakken in pdf-formaat is de beste garantie dat een bestand ongewijzigd wordt verspreid en door iedereen kan worden gelezen. Het is eigenlijk bizar dat zoveel organisaties facturen, persberichten, rapporten en wat al niet meer rondsturen als onbeveiligd Word-, Excel- of PowerPoint-bestand. Daar is maar één verklaring voor: het pdf-formaat wordt geboycot door Microsoft.
Microsoft is niet gebaat bij het versterken van de positie van Adobe. De gigant uit Redmond koestert zijn dominante positie en bouwt verder op de defacto bestandsstandaarden van de Office-programma’s. In Longhorn wil het bedrijf een flinke stap voorwaarts maken met technologie voor het aanmaken, verspreiden en delen van elektronische documenten en formulieren. Adobe moet daarom niet langer meer wachten met dat te doen wat ze al eerder hadden moeten doen: zelf een gratis stuurprogrammaatje op de markt brengen waarmee Office-documenten in pdf worden opgeslagen. Apple-gebruikers kunnen dat al jaren, het kan ook via OpenOffice of gratis hulpprogrammaatjes als PDF ReDirect, maar waarom zorgt Adobe zelf niet voor een gratis pdf-generator voor kantoorgebruik? Het bedrijf nam deze week Macromedia over voor 3,4 miljard dollar. Daarmee heeft het nog meer slagkracht om een standaard te vestigen.
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.