Sinds telecomtoezichthouder Opta heeft aangegeven KPN voorlopig geen regels voor ip-telefonie op te leggen, zijn de geruchten over een gratis VoIP-aanbod niet van de lucht. Het gebrek aan regels zal ip-telefonie voor bedrijven geen goed doen.
Geen van de spelers op de Nederlandse telecommarkt is op dit moment gebaat bij de onduidelijkheid over regels voor VoIP. Dit werd duidelijk uit de rondetafeldiscussie over de integratie van spraak met datanetwerken op de TINE-beurs die afgelopen dinsdag op de Computable-stand plaatsvond. “Ook KPN wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de spelregels die rond VoIP zullen gelden. Je moet voorkomen dat je bedrijven na aanpassing van de regels alsnog met prijs- en toegangsregels opzadelt”, bracht Hans Vogel, directeur bij de divisie Vast van KPN in de discussie in. Hij wilde en kon nog niets zeggen over het VoIP-aanbod dat het concern op dit moment voorbereidt voor de consumenten- en bedrijvenmarkt.
Slecht imago
Het ‘gratis’-imago dat aan VoIP komt te hangen doet de markt geen goed. “Het is heel belangrijk dat er van alle partijen een aanbod komt dat op de kosten van de dienst is gebaseerd. Het gratis weggeven van ip-telefonie door KPN en andere aanbieders zal op termijn een funeste uitwerking hebben op de kwaliteit van de diensten”, aldus Arjen Berendsen, directeur Nederland van isp Easynet. “De Associatie van Competitieve Telecomoperators heeft vorige week vrijdag een brandbrief gestuurd naar Opta. Als er niet snel regels komen, zal KPN door zijn vroege aanbod wederom een belangrijk deel van de bedrijvenmarkt naar zich toehalen”, zei Arthur van de Ende, commercieel directeur van BBned.
Ook bij bedrijven komt de nadruk te veel bij kostenverlagingen te liggen. “De directie zit de ict-afdeling achter de broek omdat ze bij een consumentenaanbieding horen dat VoIP gratis bellen is. Bedrijven willen in ieder geval die kostenbesparing realiseren. Dat kan, alleen zijn er ook investeringen nodig. Bedrijven zullen hun firewall en andere infrastructuurvoorzieningen onder de loep moeten nemen”, bracht consultant Herman Pals van TNO Informatie en Communicatie Technologie in. Nico van de Meent, director Converged Communications bij Getronics, ziet bedrijven hier weloverwogen mee omgaan en er gecontroleerd toe overgaan. Berendsen van Easynet plaatste een kanttekening bij dit positieve geluid: “De ict-afdeling zal zich bij de migratie van spraak naar het datanetwerk goed moeten realiseren dat er nog maar één netwerk rest. Dat moet dan wel altijd in de lucht blijven.”