Softwaremaker Adobe neemt voor 3,4 miljard dollar concurrent Macromedia over. Productintegratie is de belangrijkste reden voor de aankoop. Macromedia’s vector-illustratieprogramma Freehand bijvoorbeeld ruimt waarschijnlijk het veld voor concurrent Illustrator van Adobe.
De overname maakt Adobe meer dan nu al het geval is een bedrijf voor software voor grafische vormgeving en drukwerk. Het bedrijf krijgt de tools in handen voor het maken van Flash, gebruikt voor animaties op onder meer internet en mobiele telefoons. Dit type software past goed bij Adobe’s eigen software voor het maken van pdf’s.
Volgens Adobe-topman Bruce Chizen ontstaat na de overname een suite van software voor het maken, beheren en publiceren van documenten, beelden, audio en video. “Of het nou documenten zijn of beelden, het web, televisie, draadloze apparaten of niet pc-gebonden apparaten, de manier waarop we informatie raadplegen blijft veranderen.”
Microsoft op afstand
Anderen wijzen erop dat een sterker pdf-formaat ook Microsoft op afstand houdt, Dat concern werkt onder meer aan een methode om middels XML documenten te bewerken zonder dat een tekstverwerker nodig is.
Roel-Jan Mouw, in Nederland verantwoordelijk voor de marketing van Adobe, verwacht niet dat producten meteen uit de handel verdwijnen. Hem lijkt het fuseren van vergelijkbare toepassingen een voor de hand liggende optie. “Freehand was lang erg populair in bijvoorbeeld Duitsland. In tegenstelling tot Go Live, ons pakket voor het omzetten van teksten in websites, wordt tegenhanger Dreamweaver veel gebruikt door webontwerpers die sites van de grond af aan opbouwen. We nemen over de toekomst van die producten geen overhaaste beslissingen.”
De overname zal pas komende herfst geëffectueerd worden. Dit komt onder meer doordat de aandeelhouders van beide bedrijven en beurswaakhonden de aankoop moeten goedkeuren