De provincie Zuid-Holland gaat in de omgeving van de N 207 en in het Westland gedurende zes maanden een proef doen met het verzamelen van real-time verkeersgegevens op basis van GSM-telefoons. Daartoe is een overeenkomst getekend tussen de provincie Zuid-Holland en LogicaCMG.
Auto’s met een mobiele telefoon kunnen met behulp van speciale software gedetecteerd worden. Daarmee wordt duidelijk op welk weggedeelte zij zich bevinden en met welke gemiddelde snelheid zij rijden. Deze volledig anonieme informatie wordt doorgegeven aan de nieuwe verkeerscentrale van Rijkswaterstaat.
Het gebruik van verkeersgegevens op basis van informatie uit het GSM netwerk, biedt de mogelijkheid samen met Rijkswaterstaat een verkeerscentrale voor het gehele netwerk van snelwegen en provinciale wegen in Zuid-Holland te exploiteren. In deze verkeerscentrale volgen operators de verkeersontwikkeling op het wegennet en nemen zonodig maatregelen om de verkeersafwikkeling te stroomlijnen, zoals het informeren van weggebruikers over files en het instellen van omleidingsroutes.
Het experiment vormt onderdeel van het programma dynamisch verkeersmanagement van de provincie Zuid-Holland en is één van de aangekondigde maatregelen in het Collegewerkprogramma 2003-2007. Doel van het programma dynamisch verkeersmanagement is het beter benutten van de bestaande wegcapaciteit door het beïnvloeden van de mobiliteitsvraag en het verbeteren van de doorstroming.
en zes weken later valt een brief van het /cjib in de bus, u heeft te hard gereden.
sorry, dit zijn big brother praktijken..
anoniemitijd gaat als het gaat om het vullen van de staatskas ten onder van de privacy.
het idee is natuurlijk goed, maar meneer spee wil natuurlijk ook een graantje mee pikken op deze manier.
Je kunt natuurlijk ook gewoon de gsm uitzetten ….
Informatie verstrekken via de gsm. Dus bellen mag niet, maar wel sms uitlezen tijdens het rijden? Echt nederlands.
waar staat dat ze gebruik maken van sms? Ze kijken hoe snel een gsm zich verplaatst om te zien wat de doorstroming is. Het is daarvoor helemaal niet nodig om te zien wie de eigenaar van die gsm is.
Een extra feature zou wel kunnen zijn dat ze kijken op welke trajecten vaak te hard wordt gereden, en daar dus vaker de snelheid te gaan controleren. kunnen ze daar de investering weer mee terugverdienen.