Telecomconcern KPN kan zijn voip-diensten voor consumenten zonder enige beperking introduceren. In andere Europese landen hebben toezichthouders op de telecommarkt wel dezelfde regels voor bellen via internet en conventionele telefonie.
KPN mag op dit moment zijn gang gaan met internettelefonie omdat de toezichthouder op de telecommarkt Opta zich door het overgangsregime van de oude naar de nieuwe telecomwet nog niet bevoegd acht om een uitspraak over het voip-aanbod van KPN te doen. Het telecomconcern meldde bij de publicatie van de jaarcijfers over 2004 in maart dat het in het tweede kwartaal met internetbellen voor consumenten wil komen. Woordvoerder Edwin van de Haar verwacht dat de Opta in juni de ontwerpbesluiten voor vaste telefonie en andere relevante markten klaar heeft. In dit besluit bepaalt de toezichthouder wie de belangrijkste spelers zijn op het gebied van vaste telefonie en of deze zich gezien hun aanzienlijke marktpositie aan regels of tarieven moeten houden.
Volgens Van de Haar is de kans groot dat KPN later dit jaar alsnog met regels te maken krijgt. In EU-land Zweden heeft de toezichthouder spraak via het conventionele telefonienet en via internet inmiddels over één kam gescheerd. Als de Opta in Nederland tot een zelfde besluit komt, zal KPN door zijn riante marktpositie in de markt voor vaste telefonie ook iets te horen krijgen over het internetbellen. Dit weerhoudt KPN-dochter Xs4all er niet van om zijn plannen voor internetbellen versneld uit te werken. “Voor Xs4all zijn alle belemmeringen om met voip aan de slag te gaan opgeheven. Wij zullen dit dan ook zo snel mogelijk introduceren”, zegt technisch directeur Xs4all Simon Hania.