De grootste Microsoft SQL Server-database ter wereld draait in Leusden. Een manshoog apparaat van anderhalve vierkante meter archiveert transactiedata en ‘images’ van het Nederlandse interbancaire verkeer. Na het fijnregelen heeft Unisys er geen omkijken meer naar. “Het is erg onspannend”, zegt projectmanager Omar Stemmerik.
Het project is oktober 2003 gestart. Rob Fopma, thans directeur van Upss (Unisys Payment Services & Solutions) en destijds nog werkzaam bij Interpay, vertelt dat het toenmalige archiveringssysteem van Banctec op zijn laatste benen liep. Een uitvoerige selectieprocedure leidde Interpay naar Unisys, dat enkele jaren geleden een strategische keuze heeft gemaakt voor het Wintel-platform.
“We hebben nu ‘realtime’ opslag op schijven. Dat is goedkoper dan ‘near line’ opslag op verwisselbare media, want daar heb je toch altijd één of twee mensen voor nodig om de juiste informatiedragers te zoeken en te plaatsen. Dat kost niet alleen tijd, maar ook meer geld. Deze oplossing van Unisys met SQL Server kwam uit op de gunstigste totale eigendomskosten. Daarbij neemt het apparaat weinig ruimte in beslag en vloeroppervlak is ook duur, vergeet dat niet”, vertelt Fopma. Dat destijds is gekozen voor een Unisys-systeem vindt hij wel prettig na de overname van de documentverwerkingdivisie van Interpay door Unisys.
Strengere overheidseisen
Het door Unisys ontwikkelde Digital Interactive Archive System (Dias) in Leusden omvat meer dan 22 miljard records met transactiedata en ‘images’ van de afgelopen zeven jaar. Dit is de wettelijke termijn waarbinnen transactiegegevens moeten worden bewaard. Het systeem bestaat uit twee Unisys ES7000-servers, twee Microsoft SQL Server 2000 databases (een voor de transactiedata en een voor de ‘images’ van bankafschriften) en opslagsystemen van EMC, beveiligd met Raid 5.
Gerard Hurkmans, practice director bij Unisys, zegt dat de keuze voor dit platform ook is ingegeven door de wens om tot standaardisatie te komen. Vergelijkbare Unisys-organisaties in het Verenigd Koninkrijk, de VS en Australië werkten er al mee. Dat desondanks de grootste in Nederland staat, komt door de strengere eisen die de Nederlandse overheid stelt aan vooral het weer kunnen terughalen van data.
De Payment Information Engine van Unisys – althans de archiveringmodule ervan – regelt het systeem volautomatisch. Dagelijks gaan er zo’n zeshonderdduizend ‘images’ en gemiddeld twaalf miljoen transacties op schijf (met een piek van vijftien miljoen). De gegevens staan fysiek op de EMC-Clariion; de verwijzingen staan op de SQL Server. Ertussen ligt een fc-verbinding (fibre channel). De oplossing is fouttolerant en er is een exacte kopie beschikbaar op een uitwijklocatie. “Het was niet nodig voor een dure ‘mirroring’-oplossing te kiezen, omdat de data niet meteen beschikbaar hoeft te zijn. Het gaat om archivering en dan is één replicatie per etmaal wel genoeg”, licht Stemmerik toe.
Van uren naar seconden
Bij dergelijke getallen komt niet meteen de database van Microsoft op het netvlies; eerder schieten Teradata (onderdeel van NCR) en DB2 van IBM in gedachten. “Wij bewijzen hiermee dat SQL Server het heel goed doet in een rekencentrum. Veel mensen achten Microsoft daar te licht voor, maar ze hebben koudwatervrees”, beweert Hurkmans.
Stemmerik voegt daaraan toe dat hij alleen op microniveau wat problemen is tegengekomen. “Als je echt gaat laden, blijken bijvoorbeeld ineens een paar processoren werkloos toe te kijken hoe de andere zich over de kop werken. Verder werd soms het geheugen niet goed gebruikt. Maar goed, dat zijn nu eenmaal de zaken die je regelt bij de ‘finetuning’. Dat gebeurt ook bij de andere databases.”
Het archief is online beschikbaar voor de aangesloten banken. Het wordt meer dan duizend keer per dag geraadpleegd. Het gaat dan bijvoorbeeld om een onderneming die wel de betalingsopdrachten voor de salarissen heeft aangeboden, terwijl de werknemers nog niks hebben ontvangen. Binnen dit systeem is goed na te gaan wat er is gebeurt met die opdrachten. “De banken kunnen de zoekopdrachten zelf online uitvoeren. De antwoorden komen in seconden op het scherm, terwijl we vroeger toch wel in uren moesten rekenen, zeker als het een zoekopdracht betrof over gegevens die drie maanden of ouder waren. We hebben hiermee onze dienstverlening flink kunnen verbeteren”, zegt Fopma.
Interpay stoot papier af
Op 1 april 2004 zijn de activiteiten van het Interpay-bedrijfsonderdeel Document Services overgenomen door Unisys. De overeenkomst behelsde de overdracht van de klantcontracten met de Nederlandse banken, de activa en circa 130 medewerkers. De deal heeft voor Unisys een waarde van ongeveer 110 miljoen dollar over vijf jaar. Door de overname kan Interpay zich meer op zijn kerntaken richten: het veilig, betrouwbaar en efficiënt afhandelen van bankverkeer. Het is druk bezig nieuwe klanten te werven in Europa, waar het de derde positie inneemt als dienstverlener op dit vlak.
Tegenwoordig draagt Upss (Unisys Payment Services & Solutions) zorg voor de verwerking van jaarlijks ongeveer 110 miljoen papiergerelateerde betalingen voor Nederlandse banken. “We hebben Rabobank, Friesland Bank, Fortis en Van Lanschot als klant, en zijn in onderhandeling met een aantal andere Nederlandse banken”, zegt directeur Rob Fopma. Hij gaat ook klanten werven in België, West-Duitsland en Noord-Frankrijk. Met de opkomst van internetbankieren zakt de ‘papierverwerking’ per bank in, waardoor het gunstiger is deze dienst uit te besteden aan een gespecialiseerde partij. “Per bank neemt het af, maar in totaal gaat het toch nog steeds om enorme aantallen”, aldus Fopma.