Bijna negen van de tien (89 procent) Europese resellers die gespecialiseerd zijn in automatische identificatietechnologie (auto ID) is van mening dat het van groot belang is te investeren in de nieuwe 'tracking en tracing'-technologie RFID. 80 procent van de ondervraagde bedrijven is bovendien van plan in de komende twee jaar deel te nemen aan een RFID-(pilot)project.
Dit blijkt uit een onderzoek onder Europese resellers van automatische identificatieoplossingen door Hand Held Products, een toonaangevende producent van op imaging-techniek gebaseerde mobiele oplossingen voor gegevensverzameling.
De ondervraagde resellers zien echter wel enkele grote uitdagingen wanneer zij RFID-oplossingen toe willen voegen aan hun portfolio. 60 procent van de respondenten ziet technologische kennis als de belangrijkste hindernis, gevolgd door het gebrek aan standaarden (22 procent). 14 procent van de geïnterviewde resellers zag het aangaan van nieuwe samenwerkingen als grootste uitdaging. Opvallend genoeg zag geen van de respondenten de hoge investeringen als de belangrijkste horde, hoewel de kosten van RFID-tags nog steeds relatief hoog zijn en bovendien een aanzienlijke investering in readers en infrastructuur moet worden gedaan.
'Dit onderzoek was bedoeld om een idee te krijgen van hoe resellers de toekomst van RFID zien. De resultaten laten zien dat onze huidige strategie juist is. Imaging is onze kerncompetentie en vormt de basis van al onze oplossingen. We bieden echter ook RFID-mogelijkheden in purpose build, high end-oplossingen om de additionele voordelen die deze technologie biedt te benutten”, aldus Roel Vreeburg, managing director EMEA van Hand Held Products.
Volgens Vreeburg kan RFID veel waarde toevoegen aan bestaande technologieën, zoals imaging. 'Niet alleen op container- en palletniveau, maar in de toekomst ook op verpakkings- en itemniveau. Zowel resellers als hun klanten zien technologische kennis echter nog als een grote uitdaging wanneer ze deze nieuwe technologie willen verkopen of implementeren. Samen met onze resellers willen wij de markt informeren over de verschillende mogelijkheden en ervoor zorgen dat de nieuwste technologische ontwikkelingen maximaal worden benut.'