Philips gaat toegangskaarten voor het WK Voetbal in Duitsland voorzien van RFID-chips. WK-voetbal organisator FIFA hoopt zo te voorkomen dat er een levendige handel in vervalste toegangskaarten ontstaat.
Het besluit om RFID in te zetten komt van het organisatiecomité in Frankfurt en is een dezer dagen genomen, zo meldt FT in Duitsland. Het wordt het grootste internationale project met RFID-toegangskaarten tot nu toe. Er zullen zeker 3,2 miljoen RFID-kaarten worden gedrukt. Op die kaarten komt alleen een naam te staan, andere gegevens (zoals de locatie van de zitplaatsen) komen op de chip te staan. Afgelopen nacht is de eerste fase van de kaartverkoop van start gegaan. Er zijn via Internet 5,4 miljoen kaartjes besteld, maar voor de eerste ronde zijn er slechts 812.000 beschikbaar.
Aangezien de stuksprijs van de RFID-chip 10 eurocent bedraagt, zal alleen al aan drukkosten minimaal 320.000 euro moeten worden uitgegeven. Dat valt overigens nog mee. De goedkoopste kaarten voor de groepswedstrijden kosten 35 euro, de duurste 100. Daarna worden de kaarten per ronde duurder. Kaarten voor de finale kosten tussen de 120 en 600 euro.
Mocht het een succes blijken te zijn, dan is de verwachting dat de techniek grootschalig wordt ingezet. Voor Philips is het een belangrijke stap, omdat het bedrijf al vroeg in de technologie investeerde en nagenoeg marktleider is. Het elektronicabedrijf heeft wereldwijd 400 miljoen RFID-chips verkocht.