VAI, leverancier van oplossingen voor een centraal beheerbare, stabiele ICT-infrastructuur, maakt de resultaten over 2004 bekend. De omzet van ruim € 8 miljoen was 23 procent hoger dan het jaar ervoor.
In totaal werden er 78 nieuwe klanten geworven waaronder Sita Nederland, Wageningen Universiteit, Erasmus Medisch Centrum en Agis Zorgverzekering. De verwachtingen voor 2005 zijn nog gunstiger. Onder meer door de recente verwerving van een aantal grote opdrachten, meer instandhoudingscontracten en de lancering van ARMS, software waarmee het software packagingproces in hoge mate wordt geautomatiseerd, zullen de resultaten verder verbeteren.
De positieve ontwikkelingen waarmee VAI het boekjaar 2003 afsloot, hebben zich doorgezet. ‘Een sterk stijgende omzet en een beperkte stijging van de kosten zorgden voor een 23 procent stijging van de toegevoegde waarde per medewerker en een ver-28-voudiging van het bedrijfsresultaat,’ zegt Luc van Lent, financieel directeur van VAI. ‘Met een EBIT-marge van 7,5 procent nadert de winstgevendheid het gewenste niveau. Zeker als je bedenkt dat de ontwikkelkosten, eveneens gelijk aan ongeveer 7,5 procent van de omzet, reeds ten laste van het resultaat zijn gebracht.’
Een sterke stijging is zichtbaar in de fixed-price migratieprojecten, een markt waarin VAI een vooraanstaande positie inneemt. In 2004 waren opdrachten met een resultaatsverplichting goed voor meer dan 60 procent van de totale omzet. Het aangaan van resultaatsverplichtingen samen met het optimaal benutten van standaardcomponenten, resulteerde in een stijging van de effectieve uurtarieven. Daarnaast werd een groter gedeelte van de omzet behaald uit instandhoudingscontracten waarbij VAI ervoor zorgt dat organisaties automatisch beschikken over de laatste software-updates, patches en virusbeveiliging. Heineken, Kas Bank, Provincie Flevoland, Waterleidingbedrijf Amsterdam en Stichting Hendrik van Boeijen zijn enkele van de klanten van VAI die gebruikmaken van de Dienst Instandhouding.
‘De continue focus van VAI op verdere ontwikkeling van zijn beheerconcepten resulteert in producten en diensten waarmee klanten aantoonbare besparingen realiseren,’ besluit Van Lent. ‘Steeds meer organisaties kiezen voor de inrichting van centraal beheer van hun applicatieomgeving en geven bij deze migratieprojecten de voorkeur aan gespecialiseerde aanbieders. Investeringen in centraal beheer verdienen zich juist in deze tijd snel terug. Daarnaast ondervinden we in het begin van dit jaar al zeer veel interesse voor ARMS. Inmiddels hebben we de eerste klanten voor dit product verwelkomd.’