Karel Kinders begint vandaag als directeur Nederland van Cognos, de Canadese leverancier van analyse- en rapportagesoftware. Kinders was het afgelopen jaar directeur Siebel Nederland.
Een vertrek na amper een jaar is inderdaad snel, erkent Siebels senior marketing director Sandra Wasseur. De verstandhouding tussen Kinders en de crm-softwarefabrikant is echter prima. Volgens haar heeft Kinders gezorgd voor een duidelijke mkb-benadering, en heeft hij de banden met de wederverkopers versterkt.
Het vertrek van Kinders is volgens Wasseur een van de gevolgen van de organisatieveranderingen bij de crm-softwarefabrikant. Mike Lawrie, die in mei vorig jaar de teugels overnam van oprichter Tom Siebel, verandert daarbij onder meer de invloed van landendirecteuren. Per land rapporteren divisies als marketing en sales aan divisiedirecteuren, en zijn minder dan vroeger verantwoording verschuldigd aan de landenorganisatie. “Dat holt niet de taak van een directeur uit, maar het verandert wel de manier waarop je het bedrijf kan aansturen. Je doet dat niet langer alleen. De
verantwoording ligt ook bij de Europese verticaal”.