HCC is als winnaar uit de strijd gekomen in de procedure die tegen Dell was aangespannen over de algemene voorwaarden van de computerleverancier. Het Hof in Den Haag stelde de belangenvereniging van computergebruikers op nagenoeg alle punten in het gelijk.
HCC-directeur Ronald van Rooden is redelijk tevreden met het resultaat. “Terwijl dat op zich helemaal niet verrassend is, want in de wet staat eigenlijk klip en klaar dat de betreffende algemene voorwaarden van Dell gewoon niet kunnen. Toch heeft de gerechtelijke procedure nog ruim anderhalf jaar op een juridisch hoogstaand niveau in beslag genomen. Dat toont aan dat het voor de gewone consument in de praktijk vrijwel onmogelijk is op zulke eenvoudige punten zijn gelijk te halen.”
Juist deze laatste overweging is voor HCC de reden geweest twee jaar terug de strijd met Dell aan te gaan. “Wij zien dat consumenten die met klachten bij hun verkoper aankloppen vaak worden afgescheept met verwijzingen naar de algemene voorwaarden van het bedrijf “, zegt Van Rooden. “Daarin staan voor de consument allerlei ongunstige voorwaarden die wettelijk niet kunnen, maar dat weten de klanten vaak niet. Het staat zwart op wit en ’dan zal het wel zo zijn’ wordt gedacht. In de leverings- en servicevoorwaarden van Dell zitten veel onvolkomenheden en die zie je ook bij andere leveranciers terugkomen. Ook daarvoor heeft deze uitspraak van het Hof in Den Haag nu gevolgen.”
Vooral op het gebied van de aansprakelijkheid gaan de algemene voorwaarden van Dell in de fout, zo zegt het Hof. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om producten van derden die in de computers zijn ingebouwd. De rechtbank stelt dat Dell als eindleverancier altijd verntwoordelijk is voor het geleverde product en de software. De consument doet zaken met Dell en niet met derden. hier gaat dus eigelijk gewoon het principe van productverantwoordelijkheid op.
Een tegenvaller vindt HCC het standpunt dat het Hof heeft ingenomen ten aanzien van de vooruitbetaling. Tijdens een aparte door HCC aangespannen procedure vorig jaar kwam het Hof nog tot het oordeel dat Dell geen volledige vooruitbetaling mag vragen, maar hooguit de wettelijke 50 procent. Dell paste daarop de betalingsregeling zodanig aan dat er nu voor houders van een credit card de mogelijkheid bestaat pas bij aflevering van het product te betalen.
“De rechters hebben nu gezegd dat het type consument waarmee Dell zaken doet over het algemeen over een credit card beschikt en dat er wat dat betreft dus voldoende mogelijkheid is om niet vooruit te hoeven betalen”, zegt Van Rooden. “Daar zijn wij het pertinent niet mee eens. Als zoiets over een pinpasmogelijkheid was gezegd hadden we er wel mee kunnen leven, maar dat Nederland een 'credit card-land' is, gaat ons echt te ver.’
HCC bekijkt nog of men tegen onder andere dit onderdeel van de uitspraak in beroep gaat.
Ondertussen zullen binnen enkele dagen in vier landelijke dagbladen advertenties van Dell verschijnen waarin het de uitspraak van de rechter (in samenvatting) 'wereldwijd' bekend moet maken.
Ondanks de bevindingen en uitspraak van het Hof gaat Dell nog steeds door met zijn wanpraktijken. Wanneer er gebeld wordt voor het opnieuw installeren van Windows wordt er gezegd dat er GEEN support of Software wordt gegeven ondanks dat er Dell op de Windows CD staat aangegeven.
Vooral op het gebied van de aansprakelijkheid gaan de algemene voorwaarden van Dell nog steeds in de fout, zoals geconstatterd door het Hof. Zeker wanneer het gaat om producten van derden die in de computers zijn ingebouwd.
De rechtbank heeft gestelt dat Dell als eindleverancier altijd verntwoordelijk is voor het geleverde product en de software. De consument doet zaken met Dell en niet met derden. hier gaat dus eigelijk gewoon het principe van productverantwoordelijkheid op en daar ontrekt Dell zich van.
Tijd voor actie