HCC is als winnaar uit de strijd gekomen in de procedure die tegen Dell was aangespannen over de algemene voorwaarden van dit bedrijf. Het Hof in Den Haag stelde de belangenvereniging van computergebruikers grotendeels in het gelijk en veroordeelde Dell bovendien binnen een week een samenvatting van de uitspraak te publiceren in vier landelijke dagbladen.
HCC-directeur Ronald van Rooden is bijzonder tevreden met het resultaat. 'Terwijl dat op zich helemaal niet verrassend is, want in de wet staat eigenlijk klip en klaar dat de betreffende algemene voorwaarden van Dell gewoon niet kunnen. Toch heeft de gerechtelijke procedure nog ruim een anderhalf jaar op een juridisch hoogstaand niveau geduurd. Dat toont aan dat het voor de gewone consument in de praktijk vrijwel onmogelijk is op zulke eenvoudige punten zijn gelijk te halen.'
Juist deze laatste overweging is voor HCC de reden geweest twee jaar terug de strijd met Dell aan te gaan. ’Wij zien dat consumenten die met klachten bij hun verkoper aankloppen vaak worden afgescheept met verwijzingen naar de algemene voorwaarden van het bedrijf ’, zegt Van Rooden. ’Daarin staan voor de consument allerlei ongunstige voorwaarden die weliswaar tegen de wet zijn, maar dat weten consumenten vaak niet. Het staat zwart op wit en ’dan zal het wel zo zijn’ wordt gedacht. Om daar verandering in te brengen zijn we de procedure tegen Dell begonnen, de grootste computerverkoper van Nederland. In haar voorwaarden zitten veel fouten en bovendien vind je veel daarvan ook terug bij andere bedrijven. Ook daarvoor heeft deze uitspraak van het Hof in Den Haag nu gevolgen.’
Vooral op het gebied van de aansprakelijkheid gaan de algemene voorwaarden van Dell in de fout, zo zegt het Hof. Bijvoorbeeld wanneer het gaat om producten van derden die in de computers van Dell zijn ingebouwd, zoals dvd-branders of harddisks. Het Hof heeft duidelijk laten weten dat Dell als eindproducent van het product (de computer) altijd verantwoordelijk is voor het gehele product en de daarvan deel uitmakende componenten, inclusief de software. Ook beperkte Dell de eigen aansprakelijkheid bij schade te veel.
De actie van HCC leidde ook nog tot een tussentijds succes doordat Dell nog tijdens de procedure haar algemene voorwaarden op tal van punten aanpaste, waardoor een deel van de bezwaren van HCC werd weggenomen. Een tegenvaller vindt HCC het standpunt dat het Hof heeft ingenomen ten aanzien van de vooruitbetaling. Tijdens een aparte door HCC aangespannen procedure vorig jaar kwam het Hof nog tot het oordeel dat Dell geen 100% vooruitbetaling mag vragen, maar hooguit de wettelijke 50%. Dell paste daarop de betalingsregeling zodanig aan dat er nu voor houders van een credit card de mogelijkheid bestaat pas bij aflevering van het product te betalen.
’De rechters hebben gezegd dat het type consument waarmee Dell zaken doet over het algemeen over een credit card beschikt en dat er wat dat betreft dus voldoende mogelijkheid is om niet vooruit te hoeven betalen,’ zegt Van Rooden. ’Wij zijn het daar pertinent niet mee eens. Als zoiets over een pinpasmogelijkheid was gezegd hadden we er wel mee kunnen leven, maar dat vrijwel heel Nederland over een credit card beschikt gaat ons echt te ver.’ HCC bekijkt nog of men tegen onder andere dit onderdeel van de uitspraak in beroep zal gaan.