De bijdrage aan schoolprestaties van computers is niet te zien. Dat stelt de Duitse econoom Thomas Fuchs. De onderzoeker uit München keek naar de prestaties van 100.000 leerlingen van vijftien jaar in 32 landen. Critici relativeren zijn conclusies. “Het hangt er vanaf hoe je ict inzet.”
Het maandblad NewScientist bericht over het onderzoek van Fuchs. Die presenteerde zijn resultaten deze week aan collega-economen voor de Royal Economics Society in Nottingham.
Fuchs suggereert volgens het tijdschrift dat het geld voor pc’s beter besteed is aan schoolbord-en-krijt, meer leerkrachten en schoolboeken. “Vaker achter een pc zitten verbetert niets.”
Natuurlijk tekende NewScientist ook tegengeluiden op. Volgens een woordvoerster van de Britse leerkrachtenbond verbeteren de prestaties wel, onder meer door de interactieve schoolborden die net beginnen aan hun opmars in scholen. Het Britse onderwijsministerie reageert ook: “Het hangt er van hoe ict wordt ingezet. De beschikbaarheid alleen zegt niets.”