Er zijn veel, eigenlijk teveel content management systemen. Hoe te kiezen tussen de in Nederland ontwikkelde MMBase en Tridion, of het Zweedse Roxen? Dat laatste heeft in Nederland een aardig klantenbestand, waaronder mediabedrijf RTL en uitzendorganisatie Randstad.
Gratis webserver Roxen wordt in Stockholm gemaakt en onderhouden. Daar werken zo’n twintig ontwikkelaars die, als het nodig is, overvliegen om te helpen met bijvoorbeeld het over meerdere servers verdelen van het CMS. In Nederland kunnen de gebruikers terecht bij de vier Nederlandse medewerkers van Roxen en de zes implementatiepartners. Een van de basale bouwstenen voor Roxen is de webserver met dezelfde naam. Voornaamste verschil tussen deze gratis verkrijgbare open source server en ’s werelds favoriet Apache, is het beheer (volledig via een browser) en de standaard ingebouwde database Mysql (voor onder meer de configuratie). |
Roxen biedt naar eigen zeggen een aantal voordelen ten opzichte van concurrerende leveranciers en producten. Afnemers kunnen bijvoorbeeld voor service en training terugvallen op de leverancier. “Daarnaast maken we serieus werk van versiebeheer”, zegt de Nederlandse verkoper Jan van der Veen. “Natuurlijk is heel goed in te stellen wie wat mag doen en wanneer.” Alle klanten willen dat. Van der Veen merkt echter wel dat veel bedrijven het vervolgens niet eenvoudig vinden om de rechten daadwerkelijk toe te wijzen. De strijd is vergelijkbaar met die voor de verdeling van schaarse parkeerplaatsen. De schrijfrechten gaan echter verder: “Je kunt de vorige versie van een bestand of de hele site eenvoudig terugzetten. Als het nodig is, zelfs die versie uit september vorig jaar.”
Derde argument voor Roxen is, zo denkt techneut Valentijn Siebrands, de techniek. Het is platformonafhankelijk, en koppelt via XML met alles. Siebrands: “Alleen C# regels passen er niet in, maar via Soap kunnen we zelfs met .Net systemen aan de slag.” Het bedrijf dwingt nieuwe versies niet op. “Eind dit jaar komt meen ik versie 5 uit. We ondersteunen echter ook de gebruiker die belt met vragen over versie 2. Dat kan omdat het systeem niet in grote schokken verandert. Dat is typisch Roxen.”
Referentie
Tot de Nederlandse gebruikers van Roxen behoren ook de Hogeschool van Amsterdam, TNO en de Oosterhoutse woningbouwvereniging Cires. De een gebruikt het voor intranet, de ander voor internet. “Technisch draaien ze allemaal hetzelfde product”, vertelt Siebrands. Van der Veen: “Een woningbouwvereniging schrikt wel wat terug, als je een grote klant als RTL met miljoenen page views als referentie noemt. Maar we maken onze klant de baas over hun eigen systeem, en vooral die boodschap blijkt aantrekkelijk.”
Ondanks de tientallen CMS-leveranciers is de Nederlandse markt nog lang niet verzadigd, zet Van der Veen. Voor bedrijven en instituten is de communicatie op internet steeds belangrijker. Negen van de tien klanten neemt de keuze voor een CMS-leverancier op hoog niveau. Ze praten uiteraard met de ict-topman, maar net zo vaak met de directeur, en het hoofd P&O, die belang hebben bij een systeem dat aan hun gebruikseisen voldoet. “Internet hangt er niet meer bij. Het is een wezenlijk bedrijfsonderdeel.”
Dat verklaart ook de groeiende koppeling met bedrijfsystemen (zoals erp- en crm-software). Daarnaast zien Van der Veen en Siebrands nog steeds een hele grote groep die het afdoet met een mailtje naar de webmaster, om iets online te krijgen.