Een deel van de automatiseerders van ABN Amro kan met behoud van werk overstappen naar een select aantal it-partners. De bank tracht met deze individuele uitbestedingvariant de uitstroom van ict-medewerkers te beperken.
De stemming onder de met uitbesteding en ‘offshoring’ bedreigde 1600 automatiseerders bij ABN Amro ICT in Nederland is beneden het vriespunt gedaald. Zo’n 10 procent van het personeel (oorspronkelijk: 1800) heeft zijn heil inmiddels elders gezocht sinds de verkenningen begin vorig jaar bekend werden gemaakt.
Om ervoor te zorgen dat niet meer ict’ers weglopen en de continuïteit van de dienstverlening in gevaar komt, heeft de bank een vrijwillige regeling bedacht. Hierbij kunnen automatiseerders ervoor kiezen om met behoud van werk over te stappen naar een it-partner van ABN Amro. Bovendien krijgen ze een auto aangeboden (ter waarde van ongeveer 12 procent van het bruto-jaarsalaris).
De regeling is in eerste instantie bedoeld voor it-medewerkers die hun werk door ‘offshoring’ dreigen kwijt te raken. Mocht de bank binnenkort tot uitbesteding, al dan niet naar een lagelonenland, besluiten, dan gebeurt dit volgens verwachting niet via een Big Bang, maar in stukken: een geleidelijke proces dat 1,5 jaar kan duren.
Een uitgebreid artikel is te lezen in de Computable van 18 maart 2005.
De bank ervaart natuurlijk pas een voorproefje van wat er gebeurt als de “offshore for sure” gedachte wordt uitgevoerd. Het kan niet anders of het wordt een vreselijke mislukking. JPMorgan is verstandiger, terwijl ze Engelstalig zijn. De problemen voor een Nederlandstalige outsourcer zijn groter. De OR van de ING heeft tenminste wel zijn werk gedaan en gesteld dat het onverantwoorde risico’s met zich mee brengt. Voor een bank is oustsourcing zoals de ABN AMRO zich dat voorstelt, not done.
@Ronald
Wat late reactie van mij, maar inderdaad je hebt gelijk.
Als particuliere klant vond ik de IT van de ABNAMRO bank al niks (een dun Windows schilletje over al die groezelige CRM en MainFrame systemen, printen was altijd al een moeilijke opgave en ook de medewerkers zelf zaten continue te klagen ).
Vandaag probeerde ik een zakenrekening te openen, had ik speciaal een afspraak voor gemaakt, en toen ik arriveerde kreeg ik te horen dat dit niet mogelijk was vanwege een ICT storing.
Ik bedoel maar; een core functie van de bank, het openen van een nieuwe rekening !