Webbureau Mirabeau heeft de opdracht gekregen om een aantal online systemen rondom de OV-chipkaart op te zetten. De opdracht omvat ondermeer een openbare website voor de reizigers, een besloten gedeelte voor diezelfde doelgroep en de online applicaties voor het callcenter. Mirabeau verzorgt na de realisatie tevens de hosting en het applicatiebeheer voor de diverse systemen.
De OV-chipkaart moet op termijn treinkaartjes, strippenkaarten en abonnementen gaan vervangen. De kaart bevat een chip waarop naar keuze een saldo in euro’s kan worden geladen, maar ook enkele producten van OV-bedrijven zoals bijvoorbeeld enkele reizen, retourtjes en abonnementen. Het systeem wordt in de komende jaren in Nederland ingevoerd. Vanaf het voorjaar 2005 kunnen de eerste reizigers beperkt gebruik maken van de OV-chipkaart in de regio Rotterdam.
Het systeem wordt ingevoerd door Trans Link Systems en de OV-bedrijven Connexxion, GVB, HTM, Nederlandse Spoorwegen en de RET. De uitgifte van de kaarten wordt verzorgd door TLS-Card Issuer , een dochterbedrijf van Trans Link Systems. De opdracht voor de online systemen is vergeven middels een Europese aanbesteding waarop Mirabeau had ingeschreven. De opdracht omvat minimaal achttien maanden ontwikkeling en realisatie en minimaal 36 maanden hosting, applicatie beheer en onderhoud.
De openbare website voor de reizigers gaat voorzien in algemene informatieverstrekking over de OV-Chipkaart en updates geven rondom de invoering van het systeem. Het besloten deel van de website wordt gekoppeld aan de centrale back-end systemen waar alle transacties worden bijgehouden. Ook de applicatie voor het callcentre wordt geheel web-based gerealiseerd door Mirabeau. Dit onderdeel wordt eveneens gekoppeld aan de centrale back-end systemen.
Daarnaast moet de website, volgens Mirabeau met een potentieel van acht miljoen unieke reizigers op jaarbasis, uitgroeien tot een high-volume applicatie met de daarbij behorende eisen rondom stabiliteit en performance.