Ondanks een lichte verbetering in de snelheidsperceptie van kabelinternet in de loop van 2004, blijft ADSL de voorkeur houden onder internetgebruikers in Nederland.
Het aandeel ADSL is in 2004 gegroeid van 24 procent naar 37 procent, terwijl kabelinternet een matige groei doormaakte van 28 procent naar 31 procent. Dit blijkt uit de meest recente meting van de Heliview Concurrentie Monitor Internet.
Voor wat betreft de prijsperceptie, worden kabelinternet en ADSL ongeveer als even duur gezien. Kijkend naar de snelheidsperceptie, valt op dat zowel smalband als breedband gebruikers vinden dat ADSL verbindingen meer snelheid bieden. Ook wordt ADSL als meer vooruitstrevend gezien dan de kabel. Van de analoge internetgebruikers, een belangrijke groep huishoudens die de stap naar breedband nog moet maken, vindt 62 procent de kabel en 77 procent ADSL vooruitstrevend. Daarnaast valt op dat kabelinternetters ADSL en kabelinternet van gelijkwaardige kwaliteit vinden, terwijl ADSL gebruikers de ‘eigen’ ADSL verbinding veel beter waarderen dan kabelinternet.
In hetzelfde onderzoek worden ook alle grote internet providers met elkaar vergeleken. Wanadoo en Het Net zijn veruit de meest spontaan genoemde providers. Analoge internetgebruikers noemen vooral ook Zonnet, waarbij het uiteraard de vraag is of dit zo blijft na de naamswijziging naar Versatel.
In de keuzecriteria ziet Heliview een lichte kentering sinds begin 2004. Met 30 procent waren kosten het belangrijkste motief om voor een provider te kiezen. Momenteel geeft 25 procent aan op basis van kosten een provider te selecteren, gevolgd door 19 procent (begin 2004 nog 14 procent) van de huishoudens die kiezen op basis van de positieve ervaringen van anderen. Juist bij een zeer positief imago van ADSL onder internetgebruikers, kunnen huishoudens elkaar steeds meer naar ADSL aanbevelen. Ondanks de druk op kabelinternet, blijkt dat van alle grote providers @Home klanten het meest tevreden zijn. Zowel het dienstenaanbod als de stabiliteit van de verbinding worden positief gewaardeerd. Kijkend naar klanten van andere providers, valt op dat Chello klanten minder tevreden zijn met de helpdesk service en Zonnet/ Versatel klanten met de snelheid van de verbinding.
De concurrentie in de markt voor internettoegang blijft dus enorm, zeker als blijkt dat 15 procent van de huishoudens in 2005 een andere provider verwacht in te schakelen. Het aanbieden van meerdere diensten zoals telefonie en internet kan een succesfactor betekenen in deze markt. Vooral nu uit onderzoek van Heliview blijkt dat meer dan een kwart van de huishoudens met een pc interesse toont in een gecombineerd aanbod voor internet, telefonie en digitale televisie. Bij een dergelijk aanbod denkt een ruime meerderheid (52 procent) aan KPN als aanbieder.