Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, en Trek 2000 International, leverancier van draagbare USB-opslagproducten, zijn overeengekomen om gezamenlijk verwisselbare USB-opslagproducten op de markt te brengen.
Imation zorgt voor de wereldwijde distributie en Trek brengt haar technologie in de overeenkomst in. Financiële gegevens worden niet bekend gemaakt, maar Imation is voornemens een minderheidsbelang in Trek te nemen, dat met name immateriële activa zal opleveren.
‘De overeenkomst biedt voordelen voor onze klanten’, zegt Henn Tan, voorzitter en CEO van Trek. ‘Imation’s wereldwijde marketing- en distributienetwerk, in combinatie met Trek’s technologische expertise, stelt ons in staat om snel nieuwe verwisselbare USB-opslagproducten te ontwikkelen en op de markt te brengen.’
USB (Universal Serial Bus) is de standaard op bijna alle nieuwe computers. USB Flash Drive wordt volgens USB Flash Drive Alliance (UFDA) hét opslagformaat van 2005. Dit is gebaseerd op onderzoeken van marktanalisten zoals Gartner Dataquest, Semico Research en Web-Feet Research. Uit Gartner-onderzoek blijkt dat de markt voor USB Flash Drives in 2008 al een omzet van drie miljard dollar zal vertegenwoordigen.
De overeenkomst met Trek biedt Imation de mogelijkheid om haar USB 2.0 Swivel Flash Drive-productreeks uit te breiden. ‘Imation heeft een zeer breed assortiment verwisselbare opslagproducten,’ zegt Frank Russomanno, COO en vice president Imation. ‘Trek’s innovatieve producten worden wereldwijd gezien als gebruiksvriendelijke, kwalitatief-hoogwaardige oplossingen voor USB-producten. Dankzij onze marktkennis en distributienetwerk kunnen wij nu Trek’s ThumbDrive-producten wereldwijd verspreiden. En met de sterk toegenomen vraag naar verwisselbare opslagproducten, kijken we uit naar het ontwikkelen van nieuwe oplossingen.’
Overeengekomen is dat Imation de verkoop, marketing en distributie verzorgt van Trek’s USB-opslagproducten, waartoe ook Trek’s ThumbDrive behoort. Imation en Trek zullen in de komende periode meer informatie over de samenwerking aan hun klanten verschaffen.