Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Daar komt Gartner nu mee aan! Hoe heten de Bluetooth killers? Wie lapt er voor het aftappen?
Daar komt Gartner nu mee aan
… outsourcen is helemaal niet goedkoper. Sterker nog: het uitbesteden van op klantenservice gerichte diensten (vaak call centers) kost vaak wel tot eenderde meer dan het zelf doen. Dat heeft Gartner ontdekt. Mooie boel. Jarenlang hebben duurbetaalde consultants ons aangeraden zoveel mogelijk werk de deur uit te doen. En dan horen we nu dat ‘outsourcen’ in de praktijk veel duurder uitvalt dan het zelf doen. Voor het geld moeten we het niet doen, concludeert Gartner. Laat dat nu net de reden zijn waarom veel bedrijven er aan zijn begonnen. Gartner, het bedrijf dat in het verleden al eens furore maakte met het berekenen van duizelingwekkende tco’s (total cost of ownership) voor pc-gebruik, legt nu de verborgen kosten van het uitbesteden bloot. Dat is me nogal wat. Het begint al met het vaststellen wát je wilt uitbesteden, dan het onderhandelen over de prijs en de kwaliteitsborging van de dienst, vervolgens het briefen van de outsourcer. Het op peil houden van een bepaald kennis- en serviceniveau bij de outsourcer vraagt daarna permanente feedback en overleg. Outsourcen, er zijn goede redenen om die stap te zetten. Maar voor het geld moeten we het niet doen. Was getekend, Gartner.
Hoe heten de Bluetooth killers?
… Wusb en Zigbee. Eind jaren negentig leek Bluetooth binnen enkele jaren de standaard te worden voor draadloze communicatie over korte afstanden. In opmerkelijke eendracht schaarde de hele ict-industrie zich achter de vinding van Ericsson. De technologie bleek echter veel ingewikkelder dan gedacht en de brede uitrol liet jaren op zich wachten. Pas sinds een jaar zijn de duurdere notebooks, pda’s, telefoons en draadloze randapparaten ervan voorzien. De verkoop van Bluetooth-chips steeg vorig jaar met 34 procent tot 490 miljoen dollar en IDC denkt dat de omzet dit jaar bijna gaat verdubbelen. De marktvorser verwacht dat er in 2005 180 miljoen Bluetooth-telefoons worden verkocht.
Net nu Bluetooth begint te beantwoorden aan de torenhoge verwachtingen, dienen zich twee concurrerende technologieën aan: Zigbee en Wusb (of Ultrawideband). De Zigbee-standaard is net als Bluetooth bedoeld om apparaten te koppelen, maar dan over langere afstanden en tegen lager stroomgebruik. Wusb staat voor Wireless USB, de draadloze variant van USB dus, bedoeld om grote hoeveelheden data (video, geluid) snel over te zetten. De grote kracht achter Wusb is Intel. Het bedrijf verwacht dat er binnen een jaar Wusb-producten in de winkel liggen. De draadloze USB-variant heeft zeker potentie, maar de geschiedenis leert dat de introductie van draadloze technieken veel langer duurt dan leveranciers denken.
Wie lapt er voor het aftappen?
… tot dusver niet de afnemer. Internet-aanbieders hebben miljoenen geïnvesteerd om aan de wettelijke verplichting tot aftapbaarheid te voldoen. Xs4all is nu een rechtszaak tegen de staat begonnen om alsnog de kosten daarvan vergoed te krijgen. Die zaak lijkt me niet erg kansrijk. De overheid mag ook forse eisen aan de financiële verslaglegging van bedrijven en vergelijkbare eisen aan telefoonbedrijven opleggen. Toch is de stap van Xs4all begrijpelijk.Op dit moment wordt in Europees verband wetgeving voorbereid om telecomaanbieders te verplichten alle informatie over internet- en telefoongebruik één tot drie jaar lang te bewaren. Gegevens over bijvoorbeeld individueel surfgedrag leggen providers nu niet vast. Providers worden dus verplicht uitsluitend voor opsporingsdoeleinden uiterst kostbare registratie- en opslagsystemen aan te schaffen. Xs4all wil terecht nu al duidelijk maken dat het niet vanzelfsprekend is dat de provider daarvoor opdraait. Behalve allerlei principiële en praktische bedenkingen heeft Xs4all daarvoor één heel sterk argument: concurrentienadeel. Waar Donner c.s. alle investeringskosten op de providers afschuiven, krijgen die in veel andere Europese landen wel alle kosten voor het aftappen vergoed. Dat zet Nederlandse aanbieders nu al op een achterstand, laat staan als straks een vergaarplicht wordt doorgevoerd.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.