Over het algemeen wordt e-mail- en internetbeveiliging in de hele wereld zeer serieus genomen. Dit blijkt uit het International Business Owners Survey 2005, een internationaal trendonderzoek dat in opdracht van accountants- en advieskantoor Arenthals Grant Thornton is uitgevoerd onder bedrijfseigenaren in 24 landen.
Nederland staat met een score van +91 zelfs bovenaan de lijst als het gaat om de zorgvuldigheid die betracht wordt om virussen en beveiligingsproblemen te voorkomen. Ons land wordt gevolgd door de Verenigde Staten en Duitsland (beiden +90). Taiwan (+43) en Rusland (+48) zijn volgens het onderzoek het minst voorzichtig. De wereldwijde gemiddelde balans ligt op +78.
‘Dat Nederland bovenaan de lijst staat, verbaast me niet,’ aldus Ad Straathof, manager IT Audit van Arenthals Grant Thornton. ‘Nederlandse ondernemers hebben inmiddels ruime ervaring met automatisering en zijn zich terdege bewust van de risico’s van e-mail en het internet. Elke onderneming wil voorkomen dat vertrouwelijke informatie ongewenst in verkeerde handen valt. Goede beveiliging is dan cruciaal. Dat beveiliging serieus wordt genomen merken we ook uit de vraag naar onze beveiligingsdiensten’, vervolgt Straathof. ‘Bedrijven willen hun beveiliging soms laten controleren door een onafhankelijke derde. In die gevallen voeren wij een beveiligingsdiagnose uit, waarbij het gedrag van ‘inbrekers’ wordt gesimuleerd. Zo kunnen zwakke plekken in de beveiliging worden opgespoord en verholpen.’
Een andere uitkomst van het onderzoek is dat bedrijfseigenaren over de hele wereld gebruik maken van e-mail, waarbij de mate waarin dit in verschillende landen gebeurt uiteenloopt. Wereldwijd wordt gemiddeld anderhalf uur per dag besteed aan e-mail. Bovenaan de lijst staan de Filippijnen (2 uur en 6 minuten), gevolgd door Hong Kong, India en de Verenigde Staten (2 uur). Nederlandse bedrijfseigenaren besteden gemiddeld 1,2 uur per dag aan e-mail. In Griekenland en Rusland besteden ondernemers, met een dagelijks gemiddelde van slechts 48 minuten, de minste tijd aan hun e-mail.
Dat de gemiddelde tijd die aan e-mail wordt besteed in Rusland zo laag is, kan verklaard worden door het relatief hoge percentage van 15% van de bedrijfseigenaren dat hier geen e-mail heeft ten opzichte van een wereldwijd gemiddelde van slechts 2%. Verrassend is echter dat Rusland gevolgd wordt door het op technologie gerichte Japan en Taiwan waar 7% van de eigenaren geen gebruik maakt van e-mail. In Australië, Italië en de Verenigde Staten werkt 100% van de ondervraagden met e-mail.
Om inzicht te krijgen in de verschillen tussen de 24 onderzochte landen, werd de ondervraagden een reeks vragen over e-mail, internet en e-commerce voorgelegd. Een overzicht van de resultaten:
* Bedrijven op de Filippijnen (+76), in India (+70) en Spanje (+53) zijn het meest positief over de invloed van het internet op het verhogen van de omzet. Bedrijven in Frankrijk daarentegen zijn het meest sceptisch over de invloed van internet op de bedrijfsresultaten, met een balans van –61. Ook in Nederland is men sceptisch met een balans van –11.
* Adverteren en marketing via internet zijn nog niet erg belangrijk voor ondernemers, zo blijkt uit een gemiddelde wereldwijde balans van –21. Dit geldt zeker voor Nederland met een balans van -49. Ondernemers in Turkije (+39) en Duitsland (+17) geven aan het meest afhankelijk te zijn van advertenties op het internet.
* Over het algemeen zijn bedrijven meer afhankelijk van het internet als het gaat om onderzoek. De gemiddelde wereldwijde balans is +26. Turkije (+79), de Filippijnen (+57) en de Verenigde Staten (+50) geven aan het meest afhankelijk te zijn van internet voor onderzoek, Frankrijk (-10) en Japan (-38) het minst. In Nederland zijn de meningen verdeeld met een balans van 0.
* Wereldwijd zijn bedrijven over het algemeen niet afhankelijk van het internet voor het doen van bestellingen bij leveranciers (-21) of voor het aannemen van orders (-27). Op de Filippijnen (+27) en in Turkije (+25) is men het meest afhankelijk van online bestellingen bij leveranciers. In Mexico (+15) en wederom Turkije (+22) is men het meest afhankelijk van het internet voor het aannemen van orders. De scores van Nederlandse ondernemers zijn respectievelijk –35 en –44.
‘Het is duidelijk dat e-mail en internet wereldwijd van groot belang zijn voor het bedrijfsleven. De meeste resultaten zijn dan ook niet verrassend,’ aldus Gerard Mulder, bestuursvoorzitter van Arenthals Grant Thornton. ‘Opmerkelijk is dat E-commerce wereldwijd nog niet aan de verwachtingen heeft voldaan. Ondernemers blijven over het algemeen sceptisch over het online adverteren, marketing, kopen en verkopen. Enkele groeimarkten zoals de Filippijnen, Turkije en Mexico lijken voorop te lopen.’