BMC Software, leverancier van enterprise management solutions, maakt vandaag de introductie bekend van BMC Partner Network, een nieuw uniform partnerprogramma.
De behoefte aan een nieuw programma is mede het gevolg van de enorme groei die BMC Software de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, onder meer door de overnames van Remedy, Marimba, Magic en andere bedrijven. Het nieuwe BMC Partner Network is ook opgezet om de diverse partners van BMC Software te voorzien van een gecoördineerd systeem voor het verzorgen van BSM (Business Service Management) oplossingen. Het programma helpt deze partners bij het aanbieden van een uniform implementatietraject volgens het ’Routes to Value’ (RTV) model. Dit model is door BMC Software ontwikkeld op basis van een uitgebreide analyse van de concrete IT-behoeften van klanten.
De partners blijven zich in deze nieuwe opzet concentreren op bestaande productoplossingen, maar zijn nu ook in staat bestaande werkwijzen en expertise te koppelen aan BSM en de acht RTV’s: Infrastructure and Application Management; Service Impact and Event Management; Service Level Management; Capacity Management and Provisioning; Change and Configuration Management; Asset Management and Discovery; Incident and Problem Management en Identity Management.
Michael Haines, research vice president bij Gartner, zegt: ‘Twee van de meest belangrijke best-practices in IT-partnerprogramma’s zijn één centraal toegangs- en coördinatiepunt voor de partner, en het creëren van meer omzetmogelijkheden voor partners.’
Het samenspel en de ’best practices’ van de diverse partnerprogramma’s van overgenomen ondernemingen – en het eerdere partnerprogramma van BMC Software zelf – leverde een netwerk op van partners die BMC Software actief aanmoedigden de bestaande programma’s om te vormen tot één centraal partnerprogramma. Het nieuwe BMC Partner Network is het directe resultaat van deze samenwerking. Het voorziet alle partners van BMC Software van één centraal contactpunt. Bovendien voorziet het in de tools en training die nodig zijn om de klant efficiënt te kunnen bedienen met de meest recente BSM-oplossingen.
‘BSM is voor ons een belangrijk concept, omdat de implementatie van BSM-oplossingen via een gestroomlijnd BMC Software-netwerk voor ons dé sleutel is tot verdere groei in Business Process Monitoring,’ zegt Michiel van Vlimmeren, directeur Managed ICT Services bij Inter Access, een BMC Solution Partner. ‘We zien wat BMC heeft gedaan om het beste uit alle programma’s te consolideren in één centrale opzet, en staan volledig achter dit nieuwe programma.’
‘Het BSM Routes to Value-model sluit perfect aan bij onze benadering, die wij Customer Service View noemen,’ aldus René Schellekens, principal management consultant bij Capgemini. ‘Customer Service View stelt bedrijven in staat de end-to-end kwaliteit van geleverde elektronische diensten te volgen, meten en beheersen. Het nieuwe BMC Partner Network geeft ons extra mogelijkheden doelmatig gebruik te maken van onze relatie met BMC en stelt ons in staat klanten van flexibele en op maat gesneden BSM-oplossingen te voorzien.’
Naast Inter Access en Capgemini hebben ook andere belangrijke partners in Nederland, waaronder Accenture, Dell, Devoteam, Infodemic, Mansystems, Motifact, PinkRoccade en Sun Microsystems, zich aangesloten bij het nieuwe partnerprogramma. ‘De oprichting van het BMC Partner Network is voor ons een mijlpaal omdat we de beste eigenschappen van succesvolle partnerprogramma’s hebben gekoppeld aan onze BSM-strategie,’ aldus Maria Pere-Perez, partner manager van BMC Software in Nederland. ‘Het BMC Partner Network stelt partners in staat hun omzet te vergroten door ze de mogelijkheid te bieden complete BMC-oplossingen te verkopen. Door hun rol in onze BSM-strategie duidelijk te definiëren, voorzien wij onze partners van diverse nieuwe zakelijke mogelijkheden.’
Het BMC Partner Network is opgebouwd uit twee categorieën partners:
* Solution Partners – resellers, system integrators, consultants, MSP’s en ASP’s die assisteren bij de verkoop van producten van BMC Software en verschillende vormen van services leveren voor oplossingen gebaseerd op de producten van BMC Software.
* Technology Partners – bedrijven die producten en technologie leveren die een aanvulling vormen op het aanbod van BMC Software en die via diverse vormen van joint marketing en joint selling aanvullende oplossingen verzorgen.
Het BMC Partner Network wordt op dit moment opengesteld voor bestaande partners van BMC en zal in april 2006, aan het begin van het nieuwe BMC boekjaar, volledig operationeel zijn.