Netwerkleverancier 3Com wil de bovenkant van de markt weer bedienen, naast het huidige thuisveld van middelgrote ondernemingen (sme's). Het bedrijf benut hiervoor de joint venture met Huawei, het recent overgenomen TippingPoint en wederverkopers.
“Wij hebben een absolute focus op het kanaal”, benadrukt country manager Benelux Rob Rentenaar. Hij legt uit dat 3Com naast de indirecte marktbenadering nog twee voordelen biedt: bedrijfswaarde doordat de netwerkoplossingen worden gebaseerd op open standaarden, en een gunstige tco (totale eigendomskosten). Het eerste is waardevol voor de eindgebruiker, het tweede ook voor de wederverkoper die bijvoorbeeld managed services kan aanbieden, redeneert Rentenaar.
Hij erkent dat 3Com de enterprise-markt momenteel weinig bedient. “We zitten nu in het sme (small and medium enterprise – red.) en leveren daar netwerken, ip-telefonie, wireless, wan’s (wide area networks – red.) en beveiliging. Die dingen slaan echter ook aan in de enterprise-sector.” Daarnaast wil 3Com bepaalde zware functionaliteit, onder meer op het gebied van beveiliging en beheer, juist omlaag brengen naar middelgrote en kleinere ondernemingen.
De recente overname van het Amerikaanse TippingPoint past daarin. Dat bedrijf levert idt-apparaten (intrusion detection) die relatief kostbaar zijn. “Zij zijn groot in de Fortune 500”, geeft Rentenaar aan. Hij zegt dat 3Com die overname heeft gepleegd om zowel TippingPoints marktaandeel als diens technologie.
In eerste instantie wil 3Com deze apparatuur buiten de Verenigde Staten brengen om het op termijn uit te breiden naar de middenmarkt. 3Com zet zijn productportfolio en strategie, inclusief de enterprise-ambities, uiteen voor (potentiële) klanten en partners middels een internationale-roadshow. Deze deed gisteren Nederland aan.
He he eindelijk een alternatief. TippinPoint is een fantastische oplossing. Slepen de ene na de andere award binnnen. Een prima zet. Jammer dat ik de roadshow gemist heb. Ik was zeker gekomen.