Volgens recent marktonderzoek kost spam dit jaar wereldwijd zo'n vijftig miljard dollar. Dat komt vooral door het productiviteitsverlies dat ongewenste e-mails veroorzaken.
Van die vijftig miljard dollar gaat 17 miljard dollar verloren bij bedrijven in de Verenigde Staten. Dat zegt het Amerikaanse onderzoeksbureau Ferris Research. Volgens de analisten is dat inkomstenverlies vooral te wijten aan de tijd die werknemers verliezen met het verwijderen van spam en het vragen van hulp aan de it-helpdesk.
“Toch zouden de kosten nog een stuk hoger kunnen zijn”, stelt Richi Jennings, een van de auteurs van het rapport. “De onkosten stijgen blijkbaar niet zo snel als het aantal spam-berichten, aangezien steeds meer organisaties investeren in betere anti-spam technologie.”
Vooral in ontwikkelde landen, waar de loonkosten hoog zijn, is deze investering zeker nuttig: de kosten door verloren productiviteitsverlies lopen daar immers al snel hoog op. Bovendien is het spam-probleem er ook groter, volgens Ferris Research. In landen als India en China, waar de bedrijven voorlopig relatief weinig spam ontvangen en waar de loonkosten erg laag zijn, heeft spam veel minder desastreuze gevolgen dan in de Verenigde Staten, Europa en Japan.
Tussen de verschillende geïndustrialiseerde landen bestaan er echter ook nog grote verschillen. Zo kost spam in de VS jaarlijks zo'n 170 dollar per mailbox. In Duitsland is dat 241 dollar per jaar. Volgens Richi Jennings komt dat doordat de loonkosten daar hoger liggen omdat er minder werkdagen zijn per jaar, en omdat de bedrijven meer moeten bijdragen voor gezondheidszorg en pensioenen.
Spam-filtering op server-niveau blijkt ook een stuk goedkoper dan op desktop-niveau: ongeveer132 dollar per jaar per gebruiker versus 217 dollar. Wie echter niets onderneemt en spam dus handmatig bestrijdt, betaalt daarvoor maar liefst 718 dollar per jaar per gebruiker.