Postorderbedrijf Otto en softwaregigant Microsoft gaan samenwerken op het gebied van elektronische handel. Dat hebben beide bedrijven bekendgemaakt in Hamburg.
Otto en Microsoft gaan gezamenlijk multimedia oplossingen ontwikkelen voor digitaal winkelen, zo liet Rainer Hillebrand van Otto weten. Te denken valt aan online verkoop via televisie, pda’s en pc’s. Otto (55.000 werknemers in negentien landen) is na Amazon ’s werelds grootste onlinewinkel. Vorig jaar verdiende het postorderbedrijf met online verkopen meer dan vijf miljard euro.
Het Windows XP Media Center 2005 van Microsoft gaat bij de samenwerking een belangrijke rol spelen. Onder het startmenu van het Media Center komt een aparte menuknop voor de Otto Shop. Daarmee heeft men de keuze uit onder andere Aanbiedingen en Meteen Bestellen. Ook kunnen Otto tv commercials geselecteerd worden.
Een betaversie wordt door Microsoft voor het eerst getoond op de it-beurs CeBIT in Hannover, die op donderdag 10 maart start. Een volledige versie wordt verwacht ten tijde van de Funkaustellung in Berlijn begin september. Otto beperkt de samenwerking voorlopig wel tot de Duitse markt. De Nederlandse vestiging, die een kwart van de omzet via internet realiseert, doet vooralsnog niet mee.
Otto heeft zich tevens aangesloten bij het Smart Retailing Initiative van Microsoft, dat nieuwe technieken ontwikkelt voor de elektronische handel met onder meer pda’s en rfid.