Banken, luchtvaartmaatschappijen en nutsbedrijven die bedrijfskritische systemen laten draaien op een Microsoft-platform: pure fictie? Niet voor Avanade: deze joint venture van Accenture en Microsoft maakt er sinds de oprichting in maart 2000 werk van. Inmiddels bijna 3000 man groot opereert het bedrijf sinds kort ook in Nederland.
|
‘Avenue’ + ‘Advanced’ = Avanade Microsoft maakte in maart 2000 de met Andersen Consulting gesloten alliantie Avanade wereldkundig. Het werd beschouwd als ‘Redmonds antwoord’ op IBM voor de grootzakelijke markt. Ze pompten er geld (Microsoft: 385 miljoen dollar), bedrijfsmiddelen en personeel in ter waarde van één miljoen dollar. In het gebroken boekjaar 2004 zette Avanade circa 260 miljoen dollar om, een groei van zo’n 40 procent ten opzichte van 2003. De omzetverhouding is Noord-Amerika 50 procent, Groot-Brittannië/Europa 40 procent en Azië/Australië 10 procent. De helft van de omzet komt via Accenture en Microsoft binnen; de andere helft genereert de joint venture zelf. Er werken ruim 2900 mensen, waarvan zevenhonderd ontwikkelaars in India. Inmiddels bezit Accenture 80 procent van de aandelen en Microsoft de resterende 20 procent. |
Die partij werd Andersen Consulting (tegenwoordig Accenture). Hill, partner bij Andersen en verantwoordelijk voor Microsoft-relaties, was een logische keuze om Avanade te leiden. Waarin ligt volgens hem het verschil met samenwerkingsvormen tussen Microsoft en andere automatiseerders, zoals EDS, HP of Capgemini? “Onze joint venture heeft maar één doel: Microsoft-implementaties. Andere partners van Microsoft, zoals EDS, HP of Capgemini, richten zich ook op andere platforms.”
Rammelend?
Na de moeizame periode 2000-2001 laat Avanade een solide groei zien. Hill erkent dat zijn bedrijf fors is gesteund door beide moederbedrijven, maar zegt ook geprofiteerd te hebben van de focus op Microsoft-oplossingen. “Elk bedrijf heeft op wat voor manier dan ook
Nederland In Nederland is Avanade vorig jaar juli gestart met 18 man, onder leiding van ex-Capgemini-vice president André Huizing. Inmiddels werken er vijftig mensen en dat aantal moet dit jaar uitgroeien tot een honderdtal. Op de conduitestaat prijkt reeds een opgeleverd systeem voor PWN Waterleidingbedrijf Noord-Holland (1,1 miljoen klanten). De order omvatte de integratie van de front-office (met helpdesk-, web- en mailcommunicatie) en de SAP-backoffice en het relatiebeheersysteem. Daarnaast heeft de Nederlandse vestiging een vijftiental projecten lopen, onder andere bij Numico (infrastructuur, beveiliging en portalbouw) en in het financiële wezen en de telecomsector (oplossingen voor performance management, business intelligence en billing). |
Topman Hill meent dat het jarenlang overheersende beeld dat de software van Microsoft voor de bovenkant van de markt aan alle kanten rammelt, inmiddels is vervaagd. In zijn ogen kan de cio, die zich druk maakt om de standaardisatie, flexibiliteit en betrouwbaarheid van zijn it-bedrijfsomgeving en het terugdringen van de kosten, ook bij Avanade terecht. “Microsoft heeft er hard aan getrokken om dit te veranderen via patch-, security- en identitymanagement. Ontwikkelaars kunnen tegenwoordig goed uit de voeten met .Net en zijn heus niet alleen gericht op Java. Alleen beseffen veel bedrijven nog niet dat die betrouwbare oplossingen voorhanden zijn. Dat willen we veranderen.”
Missionarissen
Daar ligt dus missiewerk te wachten. Om zieltjes te winnen kan Hill verwijzen naar de honderden klanten die Avanade bedient. “De it-directeur bekleedt een risicogevoelige post: liggen de bedrijfssystemen plat, dan vliegt-ie eruit. Toch kiest menigeen voor het Microsoft-platform. Dat zegt toch genoeg.” Hij geeft als voorbeelden een Amerikaanse bank (Washington Mutual), die zijn online-bankingomgeving heeft ingericht met behulp van Microsoft-technologie (“Ondenkbaar, een paar jaar terug”). Ook wijst Hill op het Accenture-onderdeel Navitaire dat reserveringssystemen op basis van .Net en SQL Server levert aan vooral nieuwe vliegtuigmaatschappijen, zoals Ryanair en Jetblue Airways. “Dit soort kleinere luchtvaartbedrijven zoekt naar goedkope, flexibele informatiesystemen en hebben niets aan mainframes. De tijd dat it-partijen als Sabre en Amadeus de lakens uitdeelde met hun zware oplossingen is voorbij.”
Hoe zit het eigenlijk met het oorspronkelijke idee van een beursgang, nu Avanade zijn bestaansrecht heeft aangetoond? Wat Hill betreft mogen die plannen in de la blijven liggen. “Ik verkeer in de gelukkige positie dat ik de topman ben van een niet-beursgenoteerd bedrijf. Het vizier is gericht op de groei op de lange termijn. Ik hoef me niet steeds druk te maken om de kwartaalcijfers.”