Bijna een op de drie ict'ers in de ict-sector heeft het afgelopen jaar één keer of vaker gesolliciteerd bij een andere werkgever. Er is opmerkelijk genoeg géén significant verschil tussen het sollicitatiegedrag in 2004 en dat in 1999. Headhunters jagen vooral op goed betaalde jonge kandidaten.
Dat blijkt uit de uitkomsten van het Mobiliteitsonderzoek 2004 ICT Arbeidsmarkt dat onder lezers van Computable is gehouden. Het sollicitatiegedrag van ict’ers verschilt in 2004 niet naar leeftijd, opleidings- of inkomensniveau. Maar: hoe onzekerder men over de huidige baan is en hoe korter in dienst, hoe vaker men solliciteert. En ondanks al het solliciteren denkt bijna de helft van de ondervraagden over drie jaar nog steeds bij dezelfde werkgever te werken. Een kwart denkt dan elders te werken.
Ook headhunters zijn flink actief: 41 procent van de ict’ers in de ict is door dergelijke bemiddelaars benaderd, de helft van hen zelfs meerdere keren. Medewerkers met een hoog inkomen of een lage leeftijd worden vaker voor een functie benaderd door een headhunter dan hun lagerbetaalde of oudere collega’s.
De onderzochte Computable-lezers zijn niet erg ingenomen met de situatie op de arbeidsmarkt. 36 procent is negatief gestemd, 47 procent neutraal en slechts 17 procent is positief gestemd. Ouderen zijn negatiever dan jongeren, mensen met een zekere baan zijn positiever gestemd. Ict´ers met hogere inkomens en hogere opleidingen zijn aanmerkelijk positiever over de situatie op de arbeidsmarkt dan hun lagerbetaalde collega´s.
Ict’ers in de niet-ict dienstverlening solliciteren meer (36 procent) dan hun confraters in de ict-sector (31 procent). Overheids-ict’ers zijn het meest honkvast: slechts 22 procent heeft in 2004 gesolliciteerd, 61 procent denkt over drie jaar nog bij dezelfde werkgever in dienst te zijn.
Je kunt het als systeemontwikkelaar niet eens zijn met de manier waarop de gegevens uit de database ontsloten worden. De praktijk wijst uit dat daarvoor de meest rare constructies worden verzonnen die bijzonder omslachtig kunnen zijn. Als het bij de ontsluiting van de data al fout zit, dan kun je dat bij je leidinggevende ter sprake brengen. Je kunt dan vermelden dat reverse engineering van de huidige systemen bittere noodzaak is om zodoende op termijn over te kunnen gaan op nieuwbouw en zodoende ook over te gaan op een meer efficiënte wijze van ontsluiting van je data uit de database (O/R persistence, DCOM, RMI, SOAP). Als je leidinggevende daar geen brood in ziet, dan heb je een probleem. Dan kun je in lengte van dagen overgaan op applicatiebeheer en ontstoringen en dan is het alleen maar wachten tot het kaartenhuis instort. En dan is ook het moment aangebroken om naar ander werk te zoeken. Of je moet een enorme salarisverhoging krijgen om je in te kunnen dekken op het moment dat het bedrijf echt onderuit gaat.