Topambtenaren geloven heilig in de voordelen van 'shared service centers'. Ook in Nederland zijn miljoenenbesparingen mogelijk. Dat concludeert Accenture uit een onderzoek in dertien landen. De praktijk blijkt echter weerbarstig.
Uit het wereldwijde onderzoek ’Driving high performance in government: maximizing the value of public-sector shared services’ blijkt dat de meerderheid van de ondervraagde topambtenaren gelooft in de meerwaarde van een ’shared service center’. Accenture definieert dit concept als het concentreren van administratieve en ondersteunende taken, zoals personeelszaken, financiën, inkoop en ict.
Overheden staan onder druk hun interne processen anders in te richten, om kostenbesparingen en verbeteringen van de bedrijfsvoering te realiseren. Een ’shared service center’ is een oplossing hiervoor. Een grove rekensom leert Eric van den Bos, associate partner bij Accenture Nederland, dat invoering ervan honderden miljoenen euro’s kan besparen. Ook in Nederland staan zulke centra daarom op het lijstje van overheidsorganisaties, zowel op rijks- als lokaal niveau (grote steden, politie).
“Maar”, tekent Van den Bos aan, “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten die over organisaties of afdelingen heen gaan. Daar is nog weinig ervaring mee opgedaan.” Hij wijst nog op andere knelpunten als de versplinterde besluitvorming, het consensusdenken en de weinig flexibele manier van aanbesteden.
Een uitgebreider artikel over dit onderwerp staat in de Computable van 18 februari 2005.
Aaaargh. Vertel mij wat succesvolle shared service projecten zijn?
Die zijn er niet (of nauwelijks). En als ze er zijn dan niet door toedoen van Accenture.
Mooie rapporten om na ERP en CRM de urenmolen draaiende te houden.
Uit eigen onderzoek en ervaring blijkt dat bij het (in)richten van Shared Service Centers (SSC) voor IT Servicemanagement het verschil in volwassenheid van de betrokken afdelingen een goede samenwerking binnen het SSC belemmert. Elke afdeling heeft als het ware zijn eigen routines, kennis & vaardigheden en kwaliteitsniveau. Hierdoor is de (gezamenlijke) doelstelling van een goedkopere en betere bedrijfsvoering in een SSC niet vanzelfsprekend. In het veranderingsproces dient de veranderaanpak gericht te zijn op het opheffen van deze verschillen in volwassenheid. Binnenkort verschijnt in het vakblad Informatie een artikel wat deze aanpak en de behaalde resultaten beschrijft
Zouden we zo wel de overheidslasten voor de burger kunnen terug dringen? Zo ja, dan zouden we nog morgen het op de politieke agenda moeten zetten!
De overheid zal geen kosten besparen door de invoer Shared service centers. Oorzaak hiervan is niet dat zoals Van den Bos stelt “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten en beperkte ervaring. Maar terughoudendheid wat betreft reorganisaties en het wegsaneren van medewerkers, zodat gemaakte investeringen in dure projeceten met externe partijen (zoals Accenture) nooit terugverdient worden. Accenture denkt daarbij teveel in processen en IT-systemen ipv mensen en bedrijfscultuur. De business cases werken op die manier dus nooit