Ict-dienstverlener Getronics en Mercurius hebben een demonstratiecentrum ingericht, waar het gebruik van rfid-chips op een wijnbeurs is te zien. Het tweetal ziet de radiochips op congressen, in winkelcentra en bij sporttoernooien een nieuwe draai geven aan het menselijk contact.
Rfid is bestaande technologie, dat al geruime tijd toegepast wordt om objecten en personen te volgen. “Bij hardloopwedstrijden worden rfid-chips al veelvuldig gebruikt om tussentijden te registreren. Door de gedaalde prijzen voor deze chips en randapparatuur is er een tal van nieuwe toepassingen in beeld gekomen, die Getronics en Mercurius in deze opstelling aanschouwelijk willen maken”, zegt Niels van Loon business development manager bij Getronics.
Op de ‘wijnbeurs’ in Wormer is gebruik gemaakt van goedkope chiplezers, die via de usb-poort op een computer aan te sluiten zijn. Als de bezoeker het wil kan hij of zij de registratiegegevens doorsluizen naar de standhouder door de pas bij de lezer te houden. “Het vergemakkelijkt het contact tussen de standhouder en de bezoekers, waarbij de laatste natuurlijk de controle over de afgifte van zijn gegevens heeft”, aldus Van Loon. De passieve radiochip op de pas voor bezoekers kost 1,50 euro. Bij grotere volumes daalt de kostprijs tot onder de veertig eurocent.
Nieuwe markt
De meeste initiatieven rond rfid vinden op dit moment in het groot winkelbedrijf plaats. In de VS heeft de supermarktketen Wal-mart zijn leveranciers verplicht om in de logistieke keten met radiochips te gaan werken. Ook in Nederland zijn verschillende winkelbedrijven in hun toevoerketen met de chips aan de slag gegaan. Getronics en de Mercurius Groep zien door de relatief hoge kostprijs voor rfid in de congressen- en evenementenmarkt juist goede mogelijkheden voor de technologie. “Als je kijkt naar de toegangsprijs voor een beurs, dan is één of twee euro extra voor een duurder toegangsbewijs met chip niet zo’n probleem”, aldus Van Loon. Het duo wil niet aangeven wat hun omzetverwachtingen uit deze activiteit zijn.
Het grote publiek is op dit moment nog nauwelijks bekend met rfid. Uit een recent onderzoek van Capgemini, waaraan tweeduizend respondenten deelnamen, komt naar voren dat 12 procent van de Nederlandse consumenten van rfid hebben gehoord. De Nederlanders scoren daarmee het laagst. In Duitsland, Frankrijk en Engeland is 18 procent van de ondervraagden met de term bekend. Nederlanders vinden het opsporen van gestolen goederen de meest voor de hand liggende toepassing van rfid. Aan het aanvullen van leeg rakende schappen in de winkel denken zij het laatst. Privacy is een heikel punt. De mensen die dit punt aanstippen denken onterecht dat fabrikanten hen met rfid-chips in producten kunnen bespioneren. De meeste rfid-chips hebben geen batterij en zijn alleen van dichtbij uit te lezen. < BR>