Holland Casino heeft twaalf vestigingen en circa 4500 medewerkers. De gegevens van onder andere die medewerkers worden bijgehouden in PeopleSoft-modules. Naast HRM draait Holland Casino ook de modules Finance en EPM (Enterprise Performance Management) van PeopleSoft. Direct na de overname van die leverancier door Oracle heeft de programmamanager bij Holland Casino, Gijs Houtzagers, verschillende scenario’s opgesteld voor de komende jaren.
[Place your bets, please] Het is de nachtmerrie van iedere it-manager: de leverancier waarvan jij applicaties hebt draaien, wordt overgenomen en het voortbestaan van de programmatuur in de huidige vorm wordt onzeker. Dit overkwam menig bedrijf op 7 januari van dit jaar toen de overname van PeopleSoft door Oracle een feit werd. Computable volgt het komende jaar Holland Casino in zijn zoektocht naar de beste oplossing. Alle afleveringen: |
“Dit jaar moet er een besluit vallen over het te volgen scenario. Dat lijkt vrij kort dag, maar we worden van meerdere kanten gedwongen. Wij draaien hier een Oracle database die vanaf volgend jaar niet meer wordt ondersteund. Hetzelfde geldt voor ons Microsoft-product. Het is de vraag of mijn PeopleSoft-producten nog wel werken bij een upgrade van die producten. Die samenhang legt een tijdsdruk op het geheel.” Daarnaast heeft Holland Casino een driejarig contract met CMG voor de salarisverwerking, met een opzegtermijn van een jaar. “Als ik dus niet vóór aanvang van 2006 opzeg, zit ik daar weer drie jaar aan vast, voor iets waar we dan misschien de salariëring niet meer in doen.”
Sinds 2000 draait Holland Casino de drie modules van PeopleSoft. Ria Hoogendoorn, applicatiemanager PeopleSoft HRM: “Destijds hadden we een zelfgebouwd personeelsinformatiesysteem, maar wegens het millenniumprobleem moesten we op zoek naar iets nieuws. We wilden zo min mogelijk maatwerk, dus gingen op zoek naar een applicatie uit de markt. De financiële afdeling was toen al aan het zoeken, dus wij zijn op de rijdende trein gesprongen.”
Applicatiemanager PeopleSoft Finance, Paul van Tubergen, vult aan: “Er zijn meerdere leveranciers bekeken, PeopleSoft kwam daar als beste uit. Vooral het gemak van de ontwikkelomgeving was doorslaggevend. Daarnaast was het voor HRM belangrijk dat het mogelijk was om toekomst in te verwerken. Ook was het PeopleSoft-systeem destijds al gereed voor de euro.”
Scenario’s en plannen
Houtzagers heeft drie scenario’s opgesteld met daarbij de waarschijnlijkheid en de gevolgen voor Holland Casino. In het eerste scenario laat Oracle tot 2013 drie ontwikkelstraten naast elkaar bestaan, zoals het dat op 18 januari aan de wereld communiceerde. ‘De kans dat een leverancier twee van de grootste erp-systemen met verschillende architecturen, ontwikkeltools en functionaliteit naast elkaar blijft
Systeem Holland Casino heeft de volgende modules van PeopleSoft:
|
In het tweede scenario handhaaft Oracle voorlopig de bestaande PeopleSoft-producten, maar faseert deze binnen dertig maanden uit, waarna gebruikers over moeten op de Oracle-suite. Volgens Gartner is dit scenario het meest waarschijnlijk. Daarnaast sluit het aan op het gedrag dat Oracle in het verleden liet zien en de strategie dat het alleen een Oracle-omgeving wil ondersteunen. ‘Het hoge tempo waarin we een upgrade naar PeopleSoft 8.9 moeten doen (2006) en de migratie een jaar later naar een geheel andere omgeving, vereist een wezenlijke beslissing of Holland Casino zich wel in dit traject wil laten dwingen’, aldus het plan van Houtzagers. ‘Als we besluiten om ons niet te laten dwingen, is de dreiging van het verliezen van support voor de korte en middellange termijn op zich niet kritisch. Al onze PeopleSoft-omgevingen zijn stabiel en behoeven geen support of kunnen dit van derden betrekken wanneer nodig’.
Het derde scenario draagt de naam ‘realiteitsscenario’ en is in de ogen van Houtzagers het meest waarschijnlijk. Het bestaat eruit dat Oracle het tweede scenario nastreeft, maar support voor bestaande PeopleSoft-klanten die niet direct willen migreren zal minimaliseren, maar wel continueren tot 2013. Voor Holland Casino is ondersteuning vooral van belang tijdens een upgrade of migratie. Daarna is het systeem stabiel of kan de support van derden betrokken worden.
“We moeten nu de scenario’s uitwerken, voordat we een keus kunnen maken”, zegt Houtzagers. “Jammer aan dit geheel is dat PeopleSoft als applicatie gewoon heel goed is”, zegt Van Tubergen.< BR>