Xerox introduceert de Xerox Office Productivity Advisor (XOPA), een systeem waarmee Xerox' channel partners hun klanten document assessment services kunnen aanbieden.
Daarmee kunnen deze Xerox partners zich extra onderscheiden in de markt. Met XOPA kan aan bedrijven en kantoren inzichtelijk worden gemaakt welke kosten er zijn verbonden aan hun documentstromen. Een dergelijk assessment kan tevens de basis vormen voor de ontwikkeling van verdere dienstverlening zoals consultancy, training, installatie, asset management en support.
XOPA is een web-gebaseerde software-tool om organisaties te helpen meer inzicht te krijgen in hun document-gerelateerde kosten. De Xerox partner kan daarmee voor organisaties een analyse maken van hun document output en aangeven hoe kosten inzichtelijk kunnen worden gemaakt en gereduceerd. Ook hoe het aantal afdruksystemen in kantoren kan worden teruggebracht, beheerd en optimaal kan worden ingezet.
XOPA is beschikbaar voor consultants van Xerox channel partners, die succesvol hebben deelgenomen aan een tweedaags certificeringsprogramma. In de cursus wordt aangegeven hoe een XOPA analyse moet worden uitgevoerd en wordt de partners tevens geleerd hoe ze aan de hand van de XOPA-uitkomsten adequaat verkooptrajecten kunnen ingaan. De Xerox partners worden uitvoerig getest op hun kennis van XOPA alvorens ze worden gecertificeerd voor deze dienstverlening. Xerox brengt voor de opleiding en certificering voor XOPA geen kosten aan de partners in rekening. De laatsten zijn echter geheel vrij om de service in hun klantenaanbod van betaalde dienstverlening op te nemen.
“Xerox zet zich volledig in om onze partners te helpen bij de differentiatie en ontwikkeling van hun dienstverlening”, zegt Rob Buikema, directeur Office Group van Xerox Nederland. “Met XOPA en andere services zoals PagePack en eClick, hebben Xerox’ channel partners een consistente basis voor omzetgroei en een platform voor verdere, waarde-toevoegende dienstverlening.”
Onderzoeken geven aan dat er sprake is van een groeiende vraag naar assessments bij de aanschaf van dienstverlening op het gebied van IT-apparatuur. Volgens een onderzoek van IDC besteden ondernemingen gemiddeld tussen 5 en 15 procent van hun omzet aan ‘documenten’. De gemiddelde daarmee samenhangende kosten bij de onderzochte organisaties bedroegen rond €1 miljoen per jaar. XOPA biedt Xerox channel partners een extra mogelijkheid voor klantenbinding en het bieden van assistentie bij het identificeren en het reduceren van deze kosten.
XOPA wordt aangeboden door Xerox XOPA Certified Partners zoals Xerox Concessionairs en Xerox Business Partners (corporate resellers, systeemintegrators en VAR’s).