Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict nieuws van de afgelopen week. Met deze keer: Mag ik een Windows’ Echte? Google intikken en MSN Search vinden? Gat in de markt?
Mag ik een Windows’ Echte?
… Microsoft gaat piraterij te lijf, maar heel behoedzaam. Wie het nieuwe antispyware-programma van Microsoft dowloadt, maakt kennis met de nieuwe Genuine Microsoft Windows test. Een voorproefje van een nieuwe aanpak om piraterij te ontmoedigen. Tot op de dag van vandaag kan elke Windows-gebruiker, legaal of niet, zijn Windows-versie actualiseren en uitbreiden via de Windows Update functie. Daar wil Microsoft om begrijpelijke redenen wel eens van af.
Op termijn zou de softwaregigant illegale gebruikers willen uitsluiten van service, maar zo simpel ligt dat nog niet. In de eerste plaats zijn er de strategische afwegingen. In landen als Brazilië, China, India en andere zogenaamde ‘opkomende markten’ zijn er meer illegale dan legale gebruikers. Dat zijn ook landen waar Linux om zich heen grijpt. Als illegaal gebruik lastig wordt gemaakt, kunnen de Windows-liefhebbers wel eens overstappen naar Linux. Dat is nog erger; dan ben je ze echt kwijt. Liever een illegale gebruiker dan geen gebruiker. Dit vraagt kortom om een landspecifieke strategie.
Dan is er de kwestie van de computerbeveiliging. Illegale Windows-gebruikers uitsluiten van beveiligingspatches heeft nadelen voor de hele computergemeenschap. Dat levert computers op die slechter zijn beveiligd en dus eerder zijn te kraken en te besmetten. Daar hebben alle computergebruikers en zeker alle Windows-gebruikers nadeel van. Geen aantrekkelijke route dus voor een bedrijf dat midden in een beveiligingsoffensief zit.
Vanwege al deze mitsen en maren blijft Microsoft de illegale Windows-gebruiker met fluwelen handschoenen aanpakken: de ‘echtheidscontrole’ wordt binnenkort wel ingevoerd, maar beveiligingsupdates worden daarvan uitgesloten. De illegale gebruiker blijft alleen verstoken van uitbreidingen.
Hoewel, alleen de illegale gebruiker? De Genuine Microsoft Windows test werkt niet in combinatie met Firefox. De Enige Echte Windows-gebruiker doet het kennelijk uitsluitend met Explorer. Zo kennen we Microsoft weer.
Google intikken en MSN Search vinden?
… dat kan bij Google Adwords. Althans in theorie. Bij Google kun je bij elke zoekterm een ‘gesponsorde koppeling’ kopen. Dus ook bij de zoekterm ‘Google’. De ijverige redactie van Adwords zal een link naar MSN Search ongetwijfeld snel verwijderen. Maar andere bedrijven mogen van Google zonder problemen meeliften op de bekendheid van merken en bedrijfsnamen van concurrenten. Op grote schaal worden daarom merknamen gebruikt als zoektermen voor Adwords-advertenties. Meestal door winkelketens of servicebedrijven die iets met zo’n merk te maken hebben, maar niet zelden ook door regelrechte concurrenten. Zo verschijnt de advertentie van ‘De Bouwmarktconcurrent’ als u in Google de zoekterm ‘Praxis’ intikt, en een advertentie van ‘Computerpirates.Com’ bij het zoekwoord ‘Dell’.
Mag dat? Daar oordelen rechters per land verschillend over. In de VS zien ze daar geen been in. Ze zijn daar wel wat gewend met vergelijkende reclames. Dat vinden we in Europa niet netjes. In Frankrijk is Google al een aantal malen op de vingers getikt. Diverse rechters oordeelden dat bepaalde Adwords-campagnes in strijd waren met het merkenrecht. Vorige week leidde een klacht van tasjesfabrikant Louis Vuiton tot een boete van 200.000 dollar. Opvallend is dat niet de adverteerder zelf, maar het advertentiemedium (Google dus) wordt veroordeeld. Bij die paar zaken zal het niet blijven. De internationale jurisprudentie zal een grote invloed hebben op de toekomst van de zoekmachinemarketing.
Gat in de markt?
… grote mobiele telefoons. Terwijl de telefoonfabrikanten elkaar voortdurend aftroeven met steeds kleinere telefoons, zit een deel van de gebruikers daar helemaal niet op te wachten. Oudere gebruikers zien met lede ogen toetsen kleiner en schermpjes slechter leesbaar worden. Met weemoed wordt teruggedacht aan de Nokia 2210. Dat was nog eens een toestel! Dat er inderdaad vraag bestaat naar grotere toestellen merkte het Tsjechische bedrijf Jablotron. In korte tijd zou het bedrijf meer dan 100.000 bestellingen hebben gekregen voor de aangekondigde extra grote mobiel.< BR>
Fred van der Molen beschouwt en becommentarieert het ict-nieuws van de afgelopen week.