T-Systems – groot in Europa, klein in Nederland – moet in Nederland duurzaam winstgevend worden. Dat is de taak van algemeen directeur Jan Wisse. “We moeten het de komende jaren waarmaken.”
De Nederlandse vestiging van het Duitse ict-concern draait al een aantal jaren moeizaam. Ook 2004 liet rode cijfers zien. Het verlies is te wijten aan een aantal failliet gegane klanten en een bijzondere last vanwege extra ontslagen en desinvesteringen. Algemeen directeur Jan Wisse heeft ook vorig jaar in de kostenstructuur moeten snijden. Daarnaast heeft hij drie activiteiten afgestoten die niet meer pasten bij het internationale producten- en dienstenportfolio. De detacheringstak voor advisering is verkocht aan OpenEye-Group in Vianen (Wisse: "Door de afbraaktarieven was het voor ons niet meer lonend om het in huis te houden"), en het eBusiness Network – een elektronische berichtendienstverlening voor de Rotterdamse haven – is naar E-Novation overgegaan. Bovendien nam DM Services uit Schiedam de database-beheeractiviteiten voor marketingdoeleinden (van bijvoorbeeld fondsenwervers en uitgevers) over.
De reorganisatie zorgde voor een terugloop in het personeelsbestand van 260 naar 180 mensen (in 2001 lag dat nog op 430). Opmerkelijk genoeg steeg de omzet vorig jaar van 59 miljoen euro naar ruim negentig miljoen. Dat beeld is echter vertekend omdat T-Systems veel omzet binnenhaalde met internationale carrierservices (met minimale marges).
Renderen
Wisses doel voor T-Systems in Nederland is om duurzaam profitabel te worden. Hoewel de leverancier van it- en netwerkdiensten nog niet te maken krijgt met de organisatiestructuurveranderingen in Duitsland (zie kader) wil het wel meer profiteren van de grootschaligheid – zowel in beschikbare kennis als in capaciteit – van de Duitse automatiseerder. Zo is in Duitsland de nodige expertise opgebouwd over het overnemen van zakelijke bedrijfsprocessen, zoals de personeelsadministratie of facturering. "In Nederland willen we elektronische bankdiensten aanbieden", zegt Wisse. "Na de overname van het Oostenrijkse STS heeft T-Systems deze functionaliteit in huis: het kan werkzaamheden van banken, die zij niet meer tot de kerntaken rekenen, overnemen. Denk aan chequeprocessing en transactieverwerkingen in het obligatie- en aandelenverkeer. Bink Bank bijvoorbeeld concurreert in Nederland sterk op prijs; de andere grote banken willen dit ook, maar moeten dan wel de kosten omlaag zien te brengen. Dat kan door het elders laten uitvoeren van dit soort verwerkingstaken." Om de benodigde banklicentie te verkrijgen heeft T-Systems het STS-deel ondergebracht in een joint venture met Trinkhaus Burkhardt, een onderdeel van de HSBC-bank.
Profileren
Met het klantenbestand van T-Systems in Nederland is niets mis: Kadaster, StorkFokker, Smead Europe, Intergamma, Pontmeyer, Canon, Acordis, om een aantal te noemen. Wisse: "Wij bieden de Nederlandse invulling van de diensten die T-Systems internationaal aanbiedt. Daarbij kunnen we terugvallen op bijvoorbeeld de rekencentrumcapaciteit of de competence centers binnen onze moeder. Zo laten we het SAP-beheer van Acordis in Duitsland uitvoeren. Maar het is soms lastig om ons te profileren tussen al die dienstverleners die in Nederland actief zijn, ook al maken we deel uit van een groot concern. We zijn nog geen logische keuze voor klanten. Het opbouwen van relaties is voor ons uitermate belangrijk." Internationale contracten van T-Systems kunnen helpen om klanten in Nederland te overtuigen, net als de volgens Wisse haast ziekelijke hang naar kwaliteit die er binnen het concern bestaat. Hij toont zich opgetogen over een miljoenencontract dat is binnengehaald bij een telecombedrijf. "Helaas kunnen we het nog niet naar buiten brengen."
Voor dit jaar staat ook de dienstverlening aan T-Mobile op het programma. Het is de bedoeling dat T-Systems de systeembeheerder van T-Mobile wordt, ook in Nederland. Dit plan werd begin 2004 reeds aangekondigd, maar moet in 2005 zijn beslag krijgen.
Daarnaast bedient T-Systems het middenbedrijf met een asp-oplossing voor customer relationship management (crm). Dat doet de automatiseerder samen met een marketingactiebureau (Loyalty Lab) en de softwareleveranciers ePiphany en Siebel. Wisse noemt als voorbeeld brillenfabrikant Essilor die via de relatiebeheer-toepassing de klantengegevens (zoals de sterkte van brillenglazen) van zelfstandige opticiens beheert waarop marketingacties kunnen worden gebaseerd.
Kader T-Systems Gmbh
Konrad Reiss, de 'Vorstandsvorsitzender' van T-Systems, heeft een bewogen jaar achter de rug. Reiss stelde zich persoonlijk verantwoordelijk voor het vlottrekken van het omstreden Tollcollect, het satellietgebaseerde tolsysteem voor vrachtwagens in Duitsland. Nu het systeem toch blijkt te werken, zoekt T-Systems naar andere afzetgebieden. Engeland laat het systeem vooralsnog links liggen, maar Nederland biedt – nu het plan voor tolheffing nieuw leven in is geblazen – kansen.
Daarnaast heeft topman Reiss zich intensief bemoeid met de oplevering van Hartz4, een nieuw werklozenuitkeringssysteem van de Duitse overheid. Hem wacht dit jaar een 'nieuwe uitdaging': T-Systems wil samen met Siemens en IBM een poging doen de ict-modernisering bij de Bundeswehr te laten slagen, iets wat in jaren nog niet is gelukt.
T-Systems (omzet 2003: 10,6 miljard euro; 40.000 medewerkers) is in Duitsland het grootste en in Europa het op één na grootste systeemhuis. Het Europese beeld is vertekend omdat zo'n 70 procent van de omzet uit Duitsland komt (waarvan weer het merendeel van moederbedrijf Deutsche Telekom). Vorig jaar sloot de automatiseerder bijvoorbeeld een uitbestedingsdeal met Deutsche Post voor vijf jaar (waarde: 1,3 miljard euro).
Deutsche Telekom heeft besloten de ict-activiteiten (met duizenden werknemers) die het onderdeel T-Com uitvoerde voor zijn klanten uit het middenbedrijf, over te hevelen naar T-Systems. De divisie T-Systems Business Services bedient voortaan de grote en middelgrote klanten in Duitsland met it- en telecomoplossingen. Daarnaast is er T-Systems Enterprise Services om een zestigtal multinationals en overheidsorganisaties alsook overige internationale klanten te bedienen. < BR>