“Hoe laat komt ie?” Vaak is het afwachten of het pakket vandaag nog bezorgd wordt. Moderne transportbedrijven kunnen die vraag beantwoorden. Een van de ict-bedrijven die zich op deze markt heeft gestort, is het Haarlemse OTS International. De oprichters hebben een ideale achtergrond: de een was eigenaar van tien transportbedrijven, de ander ict-specialist bij Philips Informatie Systemen.
[ klein maar fijn ] De beeldvorming van de Nederlandse ict-bedrijfstak wordt vaak gedomineerd door grote dienstverlenende bedrijven. In dat geweld dreigen kleinere bedrijven onderbelicht te blijven. Ten onrechte. Computable stelt ze stuk voor stuk aan u voor: van piepjong tot middelbare leeftijd en met nooit meer dan zo�n zeventig medewerkers. En altijd: Klein maar Fijn. Alle afleveringen: |
|
Midden jaren negentig, met de opkomst van de autotelefoon, begon Harms met het aan zijn klanten en chauffeurs opgeven van venstertijden: de vrachtwagen is er voor negen uur ’s ochtends, of na vier uur ’s middags. De opdrachtgever kon er zijn klanten mee inlichten, en de chauffeurs wisten dat ze op tijd reden. Daarmee kon een van de transportbedrijven een klant bijvoorbeeld informeren over levering van papier bij drukkerijen. “Staat een kleurenpers vijftien minuten te wachten op papier, dan volgt er een claim.” Vakbonden verweerden zich in eerste instantie tegen dergelijke ritplanningen, vertelt Harms. “Later waren ze er juist voor, want door de duidelijkheid werd het werk voor de chauffeur minder gejaagd.”
Verhuizen
Gegrepen door de toenemende invloed van ict op distributie, verkocht Harms zijn bedrijven en begon met het ontwikkelen van software voor verhuisbedrijven.
De programmeurs huurde hij in bij Wim van Duin. Deze voormalig Philips-automatiseerder begon in 1993 met Ingenio, een bedrijf dat mainframe-toepassingen van banken overzette naar het Windows-platform. Eind jaren negentig richtte hij met anderen ict-dienstverlener MphasiS op, dat in India inmiddels aan zo’n zevenduizend man werk biedt. Enkele jaren later maakte Van Duin zich hier weer los van, om zich op Ingenio te concentreren.
Ook Van Duin werd gegrepen door de verbeteringen die ict kon bieden in de transportsector. De verhuissoftware is gekoppeld aan het administratiepakket dat bij deze bedrijven het meest gebruikt wordt. De toepassing is nog maar net op de markt: nog maar drie bedrijven werken er mee. Volgens Van Duin zijn ze echter bijzonder enthousiast. “Op een pda worden alle te verhuizen goederen aangevinkt, de loopafstand, of het een woning, een school of een kantoor is, de kilometerafstand. De klant weet bij het eerste bezoek al hoeveel het gaat kosten en hoeveel tijd ermee gemoeid is.”
Het vervolgproject, ‘Traffic Control’, is nog beter. Harms: “Hiermee krijg je echt grip op het transport.” Het systeem is nog volop in ontwikkeling, maar de eerste praktijkproeven zijn veelbelovend. Chauffeurs worden nu via een gprs-pda, gekoppeld aan de Tom Tom Navigator, gevolgd. Iedere minuut wordt de positie doorgegeven, er wordt gecontroleerd op nieuwe opdrachten en bevestigingen van afgeleverde of opgehaalde goederen worden aan kantoor doorgegeven. De transporteur (en de klant) kan het transport via een website volgen.
De opvolger hiervan is ook al zo goed als klaar. OTS werkt aan een black box rondom de Tom Tom navigatieapparatuur met uitleesmogelijkheid via internet. Dit systeem breidt de ritlijstenapplicatie uit met een koppeling aan alarmsysteem of startonderbreking (de brandstofpomp). Zo kunnen geparkeerde objecten, zoals trailers, shovels of diepladers, bewaakt worden. Een andere toepassing is het precies kunnen volgen van de temperatuur in een koelwagen.
De verschillende toepassingen zijn allemaal geprogrammeerd op het Windows-pocket PC en .Net-platform. De vijf programmeurs van OTS (ingehuurd van Ingenio) zijn nog druk bezig met de .Net-code. Bij Ingenio staan de servers die alle gprs-data omzetten in informatie voor de websites.
Voor de verkoop aan transportbedrijven zetten Harms en Van Duin nu een netwerk op van wederverkopers. De eerste versie van Traffic Control is sinds december op de markt. Van Duin: “Tevreden ben ik als we over enige tijd minimaal tienduizend abonnementen hebben verkocht.” Harms: “Ik wil het product internationaal laten doorbreken.” Dat kan, want de software ondersteunt nu al verschillende Europese talen.
De twee realiseren zich goed dat ze niet de enige zijn met dit type toepassingen. Bij grote transportondernemingen zijn dergelijke systemen al in gebruik en concurrenten zoals Gps-buddy roeren zich ook. “We zijn ongeveer een kwart goedkoper. Maar we willen ons echt niet alleen op de prijs profileren. Onze tool is gewoon veel uitgebreider.” < BR>