Waar de meeste aandacht bij rfid uitgaat naar toepassing in de logistieke keten willen Getronics en Mercurius Groep zich met hun rfid-producten juist richten op de eindgebruiker, zoals de bezoeker van een beurs. Het tweetal opende een 'Rfid Innovation Center' in Wormer, waar de aanpak uitgelegd wordt.
Zien en ervaren is geloven, is het motto bij het ‘Rfid Innovation Center’, een kleine proefopstelling waar Getronics en Mercurius de komende maanden rond de zestig klanten (180 mensen) hopen te ontvangen. Het centrum is opgezet als een beurs voor wijnhandelaren. Stands zijn uitgerust met rfid-lezers en terminals, waarop de standhouder kan zien wat de achtergrond is van de bezoeker die nu bij hem is beland. Transacties kunnen via de rfid-pas direct bij de stand verricht worden. Ook wordt bijgehouden hoelang iemand zich verdiept in de Spaanse wijnen, of juist in de stand ernaast met Franse wijnen.
Bij de uitgang krijgt de bezoeker een printje met zijn bezoekgedrag op de beurs. Exposanten kunnen op hun beurt weer zien welk type bezoeker er in de stand is geweest en kunnen bijvoorbeeld een bezoeker die lang is blijven hangen en blijkbaar erg geïnteresseerd was achteraf een mailing sturen. Verder kan de beurs zelf meer inzage krijgen in de bezoekersstromen, waar mogelijk bij het bepalen van de prijs voor de exposanten rekening mee gehouden kan worden.
Getronics ziet voor zichzelf een rol binnen rfid weggelegd als de partij die onder meer de implementatie en het beheer voor zijn rekening neemt. Mercurius Groep is een bedrijf dat onder meer identiteitskaarten, smartlabels (barcodes en rfid), loyaliteitskaarten en pre-paid telefoonkaarten maakt. Mercurius telt elfhonderd werknemers en heeft een jaaromzet van 141 miljoen euro.
Een uitgebreid artikel is te lezen op de site van Emerce.