Uit het nieuwste rapport van de Economist Intelligence Unit blijkt dat 88 procent van de bedrijven verwacht dat hun omzet en winst in 2005 zullen groeien.
De jaarlijkse CEO Briefing, gesponsord door Dimension Data en Oracle, identificeert de belangrijkste uitdagingen van topmanagers. Volgens het nieuwste rapport erkennen managers wel dat er risico’s zijn in de huidige zakelijke omgeving, maar gaan zij ervan uit dat verbeteringen op het gebied van klantenservice, kostenefficiëntie en innovatie de komende drie jaar voor aanzienlijke groei zorgen.
Het rapport bevat de resultaten van een onderzoek onder vijfhonderd senior managers, waarvan ongeveer de helft ceo is. Het onderzoek is onderdeel van een jaarlijks programma van de Economist Intelligence Unit dat de strategische uitdaging van wereldleiders onderzoekt. Volgens het rapport voorspelt 34 procent van de respondenten een flinke groei in 2005. Vorig jaar was dit 26 procent. De belangrijkste strategieën om dit te realiseren, zijn het versterken van relaties met klanten (50 procent), ontwikkeling van nieuwe producten en diensten (35 procent) en penetratie van nieuwe afzetmarkten (32 procent).
Verder blijkt uit de resultaten dat innovatie weer terug op de bedrijfsagenda staat en dat offshoring steeds vaker voorkomt. 57 procent van de ondervraagden ziet offshoring als een kritische bedrijfstoepassing die de wereldmarkt zal herschikken. Vorig jaar was dit percentage nog 51.
De leidinggevenden moeten groei realiseren in een onzeker zakelijk klimaat. De Economist Intelligence Unit voorspelt dat de groei van de wereldeconomie zal afnemen van 5 procent in 2004 naar 4,1 procent in 2005 en 4 procent in 2006. Diverse risico’s kunnen de groei verder verminderen.
Managers maken zich zorgen over de dalende dollar, schulden in de VS en de kans van een sterke terugval van de Chinese economie. Daarnaast zijn er de risico’s binnen bedrijven zelf. Een grote zorg is het bijbenen van veranderingen. 40 procent van de respondenten onderkent dit als zodanig.