Uit het nieuwste rapport van de Economist Intelligence Unit blijkt dat 88 procent van de bedrijven verwacht dat hun omzet en winst in 2005 zullen groeien.
De jaarlijkse CEO Briefing, gesponsord door Dimension Data en Oracle, identificeert de belangrijkste uitdagingen van topmanagers. Volgens het nieuwste rapport erkennen managers wel dat er risico’s zijn in de huidige zakelijke omgeving, maar gaan zij er van uit dat verbeteringen op het gebied van klantenservice, kostenefficiency en innovatie de komende drie jaar voor aanzienlijke groei gaan zorgen.
Het rapport bevat de resultaten van een onderzoek onder 500 senior managers, waarvan ongeveer de helft CEO is. Het onderzoek is onderdeel van een jaarlijks onderzoeksprogramma van de Economist Intelligence Unit dat de strategische uitdaging van wereldleiders onderzoekt. Volgens het rapport voorspelt 34 procent van de respondenten een flinke groei in 2005. Vorig jaar was dit 26 procent. De belangrijkste strategieën om dit te realiseren, zijn het versterken van relaties met klanten (50 procent), ontwikkeling van nieuwe producten en diensten (35 procent) en penetratie van nieuwe afzetmarkten (32 procent). Verder blijkt uit de resultaten dat innovatie weer terug op de bedrijfsagenda staat en dat offshoring steeds vaker voorkomt. 57 procent van de ondervraagden ziet offshoring als een kritische bedrijfstoepassing die de wereldmarkt zal herschikken. Vorig jaar was dit percentage nog 51.
De leidinggevenden moeten groei realiseren in een onzeker zakelijk klimaat. De Economist Intelligence Unit voorspelt dat de groei van de wereldeconomie zal afnemen van 5 procent in 2004 naar 4,1 procent in 2005 en 4 procent in 2006. Diverse risico’s kunnen de groei verder verminderen. Managers maken zich zorgen over de dalende dollar, schulden in de VS en de kans van een sterke terugval van de Chinese economie. Daarnaast zijn er de risico’s binnen bedrijven zelf. Een grote zorg is het bijbenen van veranderingen. 40 procent van de respondenten onderkent dit als zodanig.
Andere resultaten uit het onderzoek zijn:
China is de beste groeimarkt, maar vormt tegelijkertijd een groot risico – China wordt door 35 procent van de respondenten gezien als het land met de grootste zakelijke mogelijkheden voor expansie. Toch zijn managers bang dat de turbulentie in deze economie de wereldeconomie kan beïnvloeden. Een van de zorgen is de vraag of de Chinese autoriteiten deze oververhitte economie in toom kunnen houden. Daarnaast verwachten met name Westerse managers dat het slechts een kwestie van tijd is voordat Chinese bedrijven de competitie op internationale markten aan kunnen.
Technologie is terug van weggeweest – Voor het eerst sinds de introductie van de CEO Briefing wordt technologische ontwikkeling gezien als de belangrijkste stimulans voor verandering. Respondenten verwachten dat nieuwe technologieën groei in de biotechnologie-, IT- en telecommarkt voortbrengen. IT speelt een cruciale rol bij het verbinden en beheren van complexe internationale activiteiten. Mobiele netwerken, business intelligence-oplossingen en technologieën voor integratie van de supply chain worden de komende drie jaar als belangrijk ingeschat.
Wereldwijd bestuur – 45 procent van de respondenten verwacht dat er een verschuiving komt naar een commandoachtige managementstijl, terwijl 18 procent een tegengestelde beweging verwacht. De deadlines voor compliance naderen snel, maar er is ook een focus op de bredere aspecten van governance. Financiële discipline en gestandaardiseerde processen in verre landen wordt gezien als een grote uitdaging. Dat geldt ook voor de regulering van relaties met leveranciers nu steeds meer processen via offshoring ergens anders plaatsvinden.
‘Topmanagers moeten de komende jaren een grotere toegevoegde waarde voor klanten realiseren,’ zegt Daniel Franklin, editorial director van de Economist Intelligence Unit. ‘Tegelijkertijd moeten ze de kosten, risico’s en corporate governance nauwlettend in de gaten houden. Dit vereist een gedegen afweging en planning.’
‘Als bedrijven initiatieven voor meer groei en grotere klanttevredenheid ontplooien, is het essentieel dat ze technologie inzetten en afstemmen om dit ook daadwerkelijk te realiseren,’ aldus Brett Dawson, CEO van Dimension Data.
Alfonso Di Ianni, senior vice-president Oracle EMEA: ‘De beste CEO’s hebben innovatie en technologische investeringen hoog op de agenda gezet om groei te realiseren en de risico’s van de onzekere economische omstandigheden te minimaliseren. Investeringen in nieuwe technologieën kunnen bedrijven helpen bij innovatie en het versterken van de concurrentiepositie.’