Uit een onderzoek van Capgemini onder 94 Nederlandse ziekenhuizen naar de functionaliteit van hun website, blijkt dat ziekenhuizen de mogelijkheden van hun website onvoldoende benutten. Volgens het onderzoek is het droevig gesteld met de digitale communicatie tussen Nederlandse ziekenhuizen en hun patiënten.
Het onderzoek wijst uit dat slechts 36 procent van de ziekenhuizen de mogelijkheid biedt om via de website of via een e-mail een klacht in te dienen. Afspraken maken, inzien of wijzigen via internet kan maar bij 10 procent van de onderzochte ziekenhuizen.
Slechts een op de tien ziekenhuizen biedt patiënten de mogelijkheid om te e-mailen vanuit het ziekenhuis en het elektronisch bestellen of laten afleveren van bloemen en/of cadeaus voor patiënten kan maar in 5 procent van deze zorginstellingen. Het delen van kennis en ervaringen door patiënten dan wel medisch advies inwinnen via de website kan bij slechts 5 procent van de ziekenhuizen. Hiermee lopen ze ver achter bij websites van patiëntenverenigingen die deze mogelijkheden wel aanbieden.
Wel beschikte in 2004 82 procent van de ziekenhuizen over een reactieformulier of de mogelijkheid tot e-mailen met het ziekenhuis. et betreft dan wel een algemeen adres zoals info@ziekenhuisnaam.nl .
Capgemini maakt nog te weinig gebruik van internet
Onderzoek: Ziekenhuis maakt nog te weinig gebruik van internet
“Het onderzoek is helaas niet meer verkrijgbaar”
Staat op de website van Capgemini.
De eenvoudigste manier om dit te voorkomen:
plaats het onderzoek als pdf op de site.
De zin: “Het onderzoek is helaas niet meer verkrijgbaar” is anno 2005 onwerkelijk.
Er zal wel een andere reden zijn om het onderzoek niet meer uit te geven.