Het bedrijf Edelman voert jaarlijks een onderzoek uit naar het vertrouwen van opinie-leiders in overheden, bedrijfsleven, media en non-gouvermentele organisaties (NGO's). De laatste cijfers wijzen uit dat internet in Europa duidelijk aan invloed wint als betrouwbare nieuwsbron.
Edelman omschrijft een opinie-leider als volgt: leeftijd tussen 35-64 jaar, hoger opgeleid met een jaarlijks bruto inkomen van 60.000 euro of meer (in de VS 75.000 dollar). Ze hebben daarnaast een aantoonbare interesse in de media, de economie en politieke aangelegenheden.
Deze categorie mensen stelt volgens het onderzoek de geloofwaardigheid van vrienden en familie hoger dan die van kranten. Europese opinieleiders geven met 52 procent aan dat radio als meest betrouwbare informatiebron wordt ervaren, met 51 procent op de voet gevolgd door artikelen in zakenbladen. Vrienden en familie scoren 43 procent en dagbladen slechts 34 procent.
In alle onderzochte landen is het vertrouwen in technologische en elektronische bedrijven hoger dan in andere bedrijven (Microsoft, Samsung, Sony, IBM, et cetera).
Het laatste jaar is in Europa de populariteit van het Internet als een “primaire mediabron voor geloofwaardige informatie” toegenomen van 9 naar 13 procent. Het Internet is op dit moment, na de televisie en kranten, de derde mediabron waar opinie-leiders als eerste naar kijken voor betrouwbare informatie.